• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevers attityder till grammatik

Sammanfattning
Syftet med detta arbete är att undersöka om det finns ett samband mellan lärarens grammatikundervisning och elevernas attityd till grammatik. Examensarbetet undersöker även om detta tänkta samband kan påverkas genom en mer stimulerande och elevcentrerad undervisning. Jag har använt mig av en experimentell metod, bestående av föreläsningar om grammatik, och detta har jag sedan kombinerat med en kvantitativ undersökning via enkät. Jag har genomfört lektioner med eleverna för att se om en mer varierad grammatikundervisning kunnat ge en effekt. Undervisningen har inte varit så fokuserat just vid ämneskunskaper, utan snarare kring diskussioner och föreläsningar om grammatiken. Eleverna visade sig överlag vara positivt inställda mot detta arbetssätt. De resultat jag kunnat sammanställa visar på att det finns ett visst stöd för antagandet om att man kan underlätta grammatikundervisningen om man försöker att göra den mer intressant och mer kopplad till eleven. Merparten av de elever som deltog kände en positiv förändring, vare sig de redan innan hade en positiv, neutral eller negativ attityd. Det finns stöd i mina resultat för antagandet om att eleven känner att grammatiken är värdefull, som verktyg och som stöd. Jag har förutom en ren resultatsframställning också försökt underbygga dessa resultat med stöd och teorier från litteraturen och försökt ge en bild av hur grammatikens historia påverkar den grammatikundervisning vi har i skolan idag. .
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23693
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_23693_1.pdf (276.5Kb)
Datum
2010
Författare
Axensköld, Theo
Nyckelord
Språk
Grammatik
Attityd
Undervisning
Enkät
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV