EN HETEROGEN LIKVÄRDIGHET? – Om historielärares kunskapssyn(er)
Abstract
Sammanfattning:
Denna uppsats syfte är att undersöka historielärares varierade kunskapssyn med fokus på hur de ser på
förhållandet mellan stoff-/faktakunskaper och förmågor för att kunna se om och hur denna variation samvarierar
med lärares bedömning av elever. Ett andra syfte är att diskutera om och hur likvärdighetsidealet i både
skollagen och läroplanen påverkas av en heterogen tolkning av kunskapsbegreppet. Frågeställningarna: Är
lärares tolkning av historieämnets målbeskrivningar av heterogen eller samstämmig karaktär, Är det utifrån
undersökningens material rimligt att hävda att lärares kunskapssyn samvarierar med deras bedömning av
elever? Är det möjligt att hävda att elever får en likvärdig utbildning i historia? Metoden för materialinsamling
har varit enkät, textanalys och intervjuer med lärare. Resultatet: Kunskapssynerna i svenska skolan; hierarkisk
dualism, ickehierarkisk dualism och symbios rör lärares sätt att tala om hur kunskapstyperna skiljer sig åt och om
det finns en rangordning dem emellan. Hierarkisk dualism: en uppdelning mellan stoff-/faktakunskaper och
förmågor, där det senare vilar på en bas av det förra. Den andra idealtypen, ickehierarkisk dualism, kännetecknas
av en uppdelning utan en inbördes rangordning. Den tredje idealtypen, symbios, innebär att man helst undviker
att skilja mellan kunskapstyperna överhuvudtaget. I hög grad visade det sig att denna kategoriindelning av
kunskapssyner upprepade sig när det rörde lärares sätt att resonera kring bedömning och i deras val av metoder
för att pröva elevers kunskaper. Utifrån detta förefaller det som om kunskapssynen tycks vara homogen och man
måste nog, om man omfattar en striktare tolkning av likvärdighetsbegreppet, förlika sig med tanken att
utbildningen inte är likvärdig i svenska skolor. Undersökningen bidrar till att uppmärksamma kunskapssynens
relevans för lärares yrkespraktik, genom att den senare i hög grad tycks formas av den förra.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Keywords
Kunskapssyn
likvärdighet
bedömning
traditionali
Language
sv