dc.contributor.author | Isefjord, Paula | sv |
dc.contributor.author | Samuelsson, Camilla | sv |
dc.date.accessioned | 2010-10-04T07:35:11Z | |
dc.date.available | 2010-10-04T07:35:11Z | |
dc.date.issued | 2010 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23698 | |
dc.description.abstract | Syfte:Syftet med vårt examensarbete var att kartlägga hur bidrag från
Matematiksatsningen 009, som har tilldelats utvecklingsprojekt i Göteborgs
Stad, omsattes i verksamheten.
Forskningsfrågor: För att uppnå vårt syfte formulerade vi tre frågor som vi sökte svar på.
‐ Vilka är motiven bakom utvecklingsprojekten och hur präglar de
utformningen?
‐ Vilken betydelse har Matematiksatsningen 009 för förverkligandet
av utvecklingsprojektet?
‐ Hur förhåller sig projektledarnas beskrivning av målen med
utvecklingsprojektet till Skolverkets mål med Matematiksatsningen
009?
Metod och material: Vi valde att utföra en kvalitativ fallstudie och en litteraturstudie för att uppnå
vårt syfte. Vi använde oss av intervju som metod i vår fallstudie. Sammanlagt
kartlades sex utvecklingsprojekt i Göteborgs Stad och sju projektledare
intervjuades.
Resultat: Genom vår litteraturstudie tog vi del av vad forskare och teoretiker anser är
viktiga faktorer för ett utvecklingsarbete. I våra fallstudier kunde vi se hur
bidraget från Matematiksatsningen 009 medverkade till att många av dessa
faktorer främjades i utvecklingsprojekten. Några av dem var tid, pedagogiska
diskussioner, material, utbildningar och forskarkontakter.
Matematiksatsningen 009 har enligt projektledarna till stor del bidragit till
att utvecklingsprojekten blivit verklighet och i flera fall skulle projekten inte
ens existerat utan bidraget.
Betydelse för läraryrket: Vår förhoppning är att kunskapen från vår studie ska komma till användning
i förarbetet inför kommande skolutvecklingsprojekt. Förhoppningsvis ska
lärare genom att ta del av vårt arbete kunna ge sina utvecklingsförsök bra
förutsättningar. Vi vill att lärare i ett tidigt stadium ska bli medvetna om vad
de behöver ha med i sin planering.
| sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Skolutveckling | sv |
dc.subject | utvecklingsprojekt | sv |
dc.subject | Matematiksatsn | sv |
dc.title | Förbättrad matematikundervisning - En fallstudie om hur bidrag från Matematiksatsningen 2009 omsätts i grundskolan verksamhet. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |