Show simple item record

dc.contributor.authorIsefjord, Paulasv
dc.contributor.authorSamuelsson, Camillasv
dc.date.accessioned2010-10-04T07:35:11Z
dc.date.available2010-10-04T07:35:11Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23698
dc.description.abstractSyfte:Syftet med vårt examensarbete var att kartlägga hur bidrag från Matematiksatsningen 009, som har tilldelats utvecklingsprojekt i Göteborgs Stad, omsattes i verksamheten. Forskningsfrågor: För att uppnå vårt syfte formulerade vi tre frågor som vi sökte svar på. ‐ Vilka är motiven bakom utvecklingsprojekten och hur präglar de utformningen? ‐ Vilken betydelse har Matematiksatsningen 009 för förverkligandet av utvecklingsprojektet? ‐ Hur förhåller sig projektledarnas beskrivning av målen med utvecklingsprojektet till Skolverkets mål med Matematiksatsningen 009? Metod och material: Vi valde att utföra en kvalitativ fallstudie och en litteraturstudie för att uppnå vårt syfte. Vi använde oss av intervju som metod i vår fallstudie. Sammanlagt kartlades sex utvecklingsprojekt i Göteborgs Stad och sju projektledare intervjuades. Resultat: Genom vår litteraturstudie tog vi del av vad forskare och teoretiker anser är viktiga faktorer för ett utvecklingsarbete. I våra fallstudier kunde vi se hur bidraget från Matematiksatsningen 009 medverkade till att många av dessa faktorer främjades i utvecklingsprojekten. Några av dem var tid, pedagogiska diskussioner, material, utbildningar och forskarkontakter. Matematiksatsningen 009 har enligt projektledarna till stor del bidragit till att utvecklingsprojekten blivit verklighet och i flera fall skulle projekten inte ens existerat utan bidraget. Betydelse för läraryrket: Vår förhoppning är att kunskapen från vår studie ska komma till användning i förarbetet inför kommande skolutvecklingsprojekt. Förhoppningsvis ska lärare genom att ta del av vårt arbete kunna ge sina utvecklingsförsök bra förutsättningar. Vi vill att lärare i ett tidigt stadium ska bli medvetna om vad de behöver ha med i sin planering.  sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectSkolutvecklingsv
dc.subjectutvecklingsprojektsv
dc.subjectMatematiksatsnsv
dc.titleFörbättrad matematikundervisning - En fallstudie om hur bidrag från Matematiksatsningen 2009 omsätts i grundskolan verksamhet.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record