• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förbättrad matematikundervisning - En fallstudie om hur bidrag från Matematiksatsningen 2009 omsätts i grundskolan verksamhet.

Sammanfattning
Syfte:Syftet med vårt examensarbete var att kartlägga hur bidrag från Matematiksatsningen 009, som har tilldelats utvecklingsprojekt i Göteborgs Stad, omsattes i verksamheten. Forskningsfrågor: För att uppnå vårt syfte formulerade vi tre frågor som vi sökte svar på. ‐ Vilka är motiven bakom utvecklingsprojekten och hur präglar de utformningen? ‐ Vilken betydelse har Matematiksatsningen 009 för förverkligandet av utvecklingsprojektet? ‐ Hur förhåller sig projektledarnas beskrivning av målen med utvecklingsprojektet till Skolverkets mål med Matematiksatsningen 009? Metod och material: Vi valde att utföra en kvalitativ fallstudie och en litteraturstudie för att uppnå vårt syfte. Vi använde oss av intervju som metod i vår fallstudie. Sammanlagt kartlades sex utvecklingsprojekt i Göteborgs Stad och sju projektledare intervjuades. Resultat: Genom vår litteraturstudie tog vi del av vad forskare och teoretiker anser är viktiga faktorer för ett utvecklingsarbete. I våra fallstudier kunde vi se hur bidraget från Matematiksatsningen 009 medverkade till att många av dessa faktorer främjades i utvecklingsprojekten. Några av dem var tid, pedagogiska diskussioner, material, utbildningar och forskarkontakter. Matematiksatsningen 009 har enligt projektledarna till stor del bidragit till att utvecklingsprojekten blivit verklighet och i flera fall skulle projekten inte ens existerat utan bidraget. Betydelse för läraryrket: Vår förhoppning är att kunskapen från vår studie ska komma till användning i förarbetet inför kommande skolutvecklingsprojekt. Förhoppningsvis ska lärare genom att ta del av vårt arbete kunna ge sina utvecklingsförsök bra förutsättningar. Vi vill att lärare i ett tidigt stadium ska bli medvetna om vad de behöver ha med i sin planering.  
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23698
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_23698_1.pdf (223.0Kb)
Datum
2010
Författare
Isefjord, Paula
Samuelsson, Camilla
Nyckelord
Skolutveckling
utvecklingsprojekt
Matematiksatsn
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV