Social snedrekrytering till högre studier
Abstract
Abstract
Uppsatsen ämnar undersöka gymnasieelevernas intresse för att läsa vidare på universitet.
Uppsatsen har gjorts med hjälp av en gruppintervju och en enkätundersökning i två skolor,
som jag kallar skola A och skola B. Förutom gymnasieelevernas intresse för att läsa vidare på
universitet är undersökningens syfte att studera om det förekommer skillnader i kön, klass och
etnicitet. Frågeställningarna blir därför:
- Vad anser eleverna om att studera vidare vid universitet?
- Hur skiljer sig elevernas åsikter utifrån perspektiven, klass, kön och etnicitet?
Resultaten visar att majoriteten av eleverna vill läsa vidare på universitet. Av de tre valda
perspektiven visar bostadsområdena en stor skillnad mellan medelklass och arbetarklass. Men
när det gäller föräldrarnas utbildning, finns det inte skillnad mellan skolorna. Det finns inte
någon stor skillnad mellan tjejer och killar i skolan A. Antal tjejer som vill läsa vidare är
större än killar i skolan B. Undersökningen visar att det inte finns någon stor skillnad mellan
elever med invandrarbakgrund och dem utan i skolan A. Men skolan B visar att det är fler
icke invandrar elever som vill läsa vidare än elever med invandrarbakgrund.
Nyckelord: Utbildning, social bakgrund, skola, snedrekrytering, högskolestudier.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Darvish Rohani, Tahere
Keywords
utbildning
social bakgrund
skola
snedrekrytering
högskolestudier
Series/Report no.
ht05 2480-014
Language
sv