Show simple item record

dc.contributor.authorDarvish Rohani, Tahere
dc.date.accessioned2006-02-09T13:50:21Z
dc.date.available2006-02-09T13:50:21Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/236
dc.description.abstractAbstract Uppsatsen ämnar undersöka gymnasieelevernas intresse för att läsa vidare på universitet. Uppsatsen har gjorts med hjälp av en gruppintervju och en enkätundersökning i två skolor, som jag kallar skola A och skola B. Förutom gymnasieelevernas intresse för att läsa vidare på universitet är undersökningens syfte att studera om det förekommer skillnader i kön, klass och etnicitet. Frågeställningarna blir därför: - Vad anser eleverna om att studera vidare vid universitet? - Hur skiljer sig elevernas åsikter utifrån perspektiven, klass, kön och etnicitet? Resultaten visar att majoriteten av eleverna vill läsa vidare på universitet. Av de tre valda perspektiven visar bostadsområdena en stor skillnad mellan medelklass och arbetarklass. Men när det gäller föräldrarnas utbildning, finns det inte skillnad mellan skolorna. Det finns inte någon stor skillnad mellan tjejer och killar i skolan A. Antal tjejer som vill läsa vidare är större än killar i skolan B. Undersökningen visar att det inte finns någon stor skillnad mellan elever med invandrarbakgrund och dem utan i skolan A. Men skolan B visar att det är fler icke invandrar elever som vill läsa vidare än elever med invandrarbakgrund. Nyckelord: Utbildning, social bakgrund, skola, snedrekrytering, högskolestudier.eng
dc.format.extent272664 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosveng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesht05 2480-014eng
dc.subjectutbildningeng
dc.subjectsocial bakgrundeng
dc.subjectskolaeng
dc.subjectsnedrekryteringeng
dc.subjecthögskolestudiereng
dc.titleSocial snedrekrytering till högre studiereng
dc.typeStudent Paper Ceng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record