• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Gården förskolans stolthet - en textanalys av 19 förskolors Verksamhetspresentationer

Sammanfattning
Sammanfattning: Vi har valt att undersöka hur natur och barns utevistelse på förskolan presenteras i förskolors egna verksamhetspresentationer på Internet. Syftet med denna undersökning var att belysa hur natur och utevistelse beskrivs i förskolors verksamhetspresentationer. Syftet var vidare att undersöka vad det finns för historia kring natur och förskola samt natur och barn/barndom. Syftet undersöktes utifrån frågeställningarna,  Hur mycket utrymme ges naturen och utevistelsen i förskolornas presentationer?  På vilket sätt framställs naturen och utevistelsen?  Vilka begrepp i samband med naturen och utevistelsen lyfter man fram?  Hur kan presentationerna knytas till en historisk syn på barn/barndom och natur? Vi ser på verksamhetspresentationerna och begreppen natur och utevistelse utifrån det socialkonstruktivistiska perspektivet. Detta genomsyrar också vårt sätt att se på den litteratur vi använt oss av. Det socialkonstruktivistiska perspektivet innebär att vi ser på begreppen som socialt konstruerade och att begreppen får sin mening utifrån det sammanhang det ingår i. Metoden vi valt att använda oss av var en kvalitativ textanalys med kvantitativa inslag. Vårt resultat visar att natur och barns utevistelse är något som lyfts i flertalet av texterna vi har sett på. Detta kan ses i förhållande till inomhusmiljön som inte nämns eller beskrivs i någon av texterna. Som blivande lärare i förskolan har detta arbete gett oss en fördjupad förståelse kring om varifrån föreställningar och tankar kring barnet och utevistelse ursprungligen kommer ifrån. Detta har ökat vår medvetenhet kring hur vi presenterar den egna verksamheten, vad vi väljer att presentera och varför?
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23700
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_23700_1.pdf (159.1Kb)
Datum
2010
Författare
Gårdstedt, Emily
Vallin, Johanna
Nyckelord
Natur
Utevistelse
Verksamhetspresentation
Texta
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV