• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Jag kan inte veta vad som försiggår inne i deras hjärnor” En undersökning om hur litterär kompetens definieras och bedöms Arbetets art: Examensarbete inom lärarutbildningen, 15 hp

Abstract
Sammanfattning Syftet med denna uppsats är att undersöka vad begreppet litterär kompetens innebär i grundskolan. Vi vill även studera pedagogers resonemang kring litterär kompetens i ett bedömningsperspektiv. De frågeställningar som vi utgår ifrån i vårt arbete är: •Hur resonerar de intervjuade pedagogerna kring begreppet litterär kompetens samt hur bedömer de intervjuade pedagogerna en elevs förmåga att resonera, reflektera och förstå en text och vilka resonemang ligger till grund för deras bedömning? •Hur beskriver de intervjuade pedagogerna i år 3, 5 och 9 att de utformar sin undervisning för att eleverna ska utveckla litterär kompetens? •Vilka stöd finns att tillgå för pedagogerna vid bedömning av litterär kompetens? En kvalitativ metod i form av intervjuer användes. Sammanlagt genomfördes sex stycken intervjuer med pedagoger i Västra Götaland som undervisar i grundskolans år 3, 5 och 9. Litteraturstudier har också använts som metod. För att undersöka vad det finns för stöd för bedömning av litterär kompetens har vi använt oss av dokument från Skolverket samt studerat relevant litteratur rörande den teoretiska delen av vårt arbete. Resultatet visar att litterär kompetens definieras av pedagogerna i linje med tidigare forskning. Dock använder inte pedagogerna begreppet litterär kompetens men är ändå medvetna i sitt arbetssätt som domineras av gemensamma samtal kring litteratur. Beträffande bedömning av litterär kompetens ställer sig pedagogerna frågande då de uppfattar det som komplicerat och efterfrågar mer stöd. Vi finner att det finns gott om stöd från Skolverket men pedagogerna efterfrågar tydligare direktiv och betygskriterier. Trots de stöd som finns att tillgå i form av nationella prov och styrdokument vill vi uppmärksamma den problematik som rör bedömning av förmågan tolka och reflektera över en text. Genom arbetet med denna undersökning har vi fått inblick i grundskolepedagogernas litteraturundervisning, syn på litterär kompetens och deras tankar kring bedömning av denna. Vi finner att vårt arbete har relevans för läraryrket då det fokuserar på en problematik gällande bedömning som vi kommer att möta i vår framtida yrkesroll. Vårt arbete tar även upp olika didaktiska resonemang vid utformningar av litteraturundervisning.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/23701
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_23701_1.pdf (277.9Kb)
Date
2010
Author
Wiberg, Malin
Stäring, Emma
Keywords
Litterär kompetens
Bedömning
Litteraturundervisn
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV