dc.contributor.author | Wiberg, Malin | sv |
dc.contributor.author | Stäring, Emma | sv |
dc.date.accessioned | 2010-10-04T07:35:14Z | |
dc.date.available | 2010-10-04T07:35:14Z | |
dc.date.issued | 2010 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23701 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Syftet med denna uppsats är att undersöka vad begreppet litterär kompetens innebär i grundskolan. Vi vill
även studera pedagogers resonemang kring litterär kompetens i ett bedömningsperspektiv. De
frågeställningar som vi utgår ifrån i vårt arbete är:
•Hur resonerar de intervjuade pedagogerna kring begreppet litterär kompetens samt hur bedömer de
intervjuade pedagogerna en elevs förmåga att resonera, reflektera och förstå en text och vilka
resonemang ligger till grund för deras bedömning?
•Hur beskriver de intervjuade pedagogerna i år 3, 5 och 9 att de utformar sin undervisning för att eleverna ska
utveckla litterär kompetens?
•Vilka stöd finns att tillgå för pedagogerna vid bedömning av litterär kompetens?
En kvalitativ metod i form av intervjuer användes. Sammanlagt genomfördes sex stycken intervjuer med
pedagoger i Västra Götaland som undervisar i grundskolans år 3, 5 och 9. Litteraturstudier har också
använts som metod. För att undersöka vad det finns för stöd för bedömning av litterär kompetens har vi
använt oss av dokument från Skolverket samt studerat relevant litteratur rörande den teoretiska delen av
vårt arbete. Resultatet visar att litterär kompetens definieras av pedagogerna i linje med tidigare forskning.
Dock använder inte pedagogerna begreppet litterär kompetens men är ändå medvetna i sitt arbetssätt som
domineras av gemensamma samtal kring litteratur. Beträffande bedömning av litterär kompetens ställer sig
pedagogerna frågande då de uppfattar det som komplicerat och efterfrågar mer stöd. Vi finner att det finns
gott om stöd från Skolverket men pedagogerna efterfrågar tydligare direktiv och betygskriterier. Trots de
stöd som finns att tillgå i form av nationella prov och styrdokument vill vi uppmärksamma den problematik
som rör bedömning av förmågan tolka och reflektera över en text. Genom arbetet med denna undersökning
har vi fått inblick i grundskolepedagogernas litteraturundervisning, syn på litterär kompetens och deras
tankar kring bedömning av denna. Vi finner att vårt arbete har relevans för läraryrket då det fokuserar på en
problematik gällande bedömning som vi kommer att möta i vår framtida yrkesroll. Vårt arbete tar även upp
olika didaktiska resonemang vid utformningar av litteraturundervisning. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Litterär kompetens | sv |
dc.subject | Bedömning | sv |
dc.subject | Litteraturundervisn | sv |
dc.title | ”Jag kan inte veta vad som försiggår inne i deras hjärnor” En undersökning om hur litterär kompetens definieras och bedöms Arbetets art: Examensarbete inom lärarutbildningen, 15 hp | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |