Visa enkel post

dc.contributor.authorWiberg, Malinsv
dc.contributor.authorStäring, Emmasv
dc.date.accessioned2010-10-04T07:35:14Z
dc.date.available2010-10-04T07:35:14Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23701
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med denna uppsats är att undersöka vad begreppet litterär kompetens innebär i grundskolan. Vi vill även studera pedagogers resonemang kring litterär kompetens i ett bedömningsperspektiv. De frågeställningar som vi utgår ifrån i vårt arbete är: •Hur resonerar de intervjuade pedagogerna kring begreppet litterär kompetens samt hur bedömer de intervjuade pedagogerna en elevs förmåga att resonera, reflektera och förstå en text och vilka resonemang ligger till grund för deras bedömning? •Hur beskriver de intervjuade pedagogerna i år 3, 5 och 9 att de utformar sin undervisning för att eleverna ska utveckla litterär kompetens? •Vilka stöd finns att tillgå för pedagogerna vid bedömning av litterär kompetens? En kvalitativ metod i form av intervjuer användes. Sammanlagt genomfördes sex stycken intervjuer med pedagoger i Västra Götaland som undervisar i grundskolans år 3, 5 och 9. Litteraturstudier har också använts som metod. För att undersöka vad det finns för stöd för bedömning av litterär kompetens har vi använt oss av dokument från Skolverket samt studerat relevant litteratur rörande den teoretiska delen av vårt arbete. Resultatet visar att litterär kompetens definieras av pedagogerna i linje med tidigare forskning. Dock använder inte pedagogerna begreppet litterär kompetens men är ändå medvetna i sitt arbetssätt som domineras av gemensamma samtal kring litteratur. Beträffande bedömning av litterär kompetens ställer sig pedagogerna frågande då de uppfattar det som komplicerat och efterfrågar mer stöd. Vi finner att det finns gott om stöd från Skolverket men pedagogerna efterfrågar tydligare direktiv och betygskriterier. Trots de stöd som finns att tillgå i form av nationella prov och styrdokument vill vi uppmärksamma den problematik som rör bedömning av förmågan tolka och reflektera över en text. Genom arbetet med denna undersökning har vi fått inblick i grundskolepedagogernas litteraturundervisning, syn på litterär kompetens och deras tankar kring bedömning av denna. Vi finner att vårt arbete har relevans för läraryrket då det fokuserar på en problematik gällande bedömning som vi kommer att möta i vår framtida yrkesroll. Vårt arbete tar även upp olika didaktiska resonemang vid utformningar av litteraturundervisning.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLitterär kompetenssv
dc.subjectBedömningsv
dc.subjectLitteraturundervisnsv
dc.title”Jag kan inte veta vad som försiggår inne i deras hjärnor” En undersökning om hur litterär kompetens definieras och bedöms Arbetets art: Examensarbete inom lärarutbildningen, 15 hpsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post