• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”En bra lärare ska prata med mig och inte om mig”. En intervjustudie bland elever om deras tankar kring utvecklingssamtal.

Abstract
Sammanfattning: Syfte Det övergripande syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur utvecklingssamtalet upplevs av eleven, vad gäller syfte, innehåll och de tre parternas, dvs. läraren, eleven och föräldrarnas, deltagande. Vårt delsyfte är därpå att undersöka hur eleven skulle vilja se ett utvecklingssamtal, sett till genomförande och innehåll. Metod En kvalitativ intervjustudie gjordes, där 13 elever i årskurs 3 och 5 deltog. Dessa intervjuer gav oss möjlighet att på djupet ta reda på vad elever har för tankar kring utvecklingssamtal. En intervjumall med halvstrukturerade frågor användes under intervjuerna och svaren redovisades utifrån våra frågeställningar. Resultat Utvecklingssamtalet upplevs av eleverna i vår studie som något framåtblickande och centralt i det egna lärandet. Eleverna anser att syftet med utvecklingssamtalet är att de ska utvecklas och att man ska sätta upp mål. De flesta menar att man har utvecklingssamtalet för sin egen skull, men en del resonerar också kring att det är till för alla tre parter som deltar. I vår undersökning framkommer det att eleverna är nöjda med sättet på vilket deras utvecklingssamtal genomförs. Vår uppfattning är att eleverna har svårt för att tänka sig in i hur utvecklingssamtalet skulle kunna genomföras annorlunda. Eleverna i vår studie skulle dock vilja att man pratade mer om det sociala. Resultatet av elevintervjuerna visar att eleverna vill att läraren ska lyssna och att hon eller han ska utgå från vad de tycker och tänker. Läraren ska inte döma eller bedöma elevernas personlighet. Betydelse för läraryrket Arbetet ger en inblick i hur elever tänker kring utvecklingssamtal. En didaktisk konsekvens av arbetet är att man som lärare bör ha elevernas perspektiv i fokus när man förbereder ett utvecklingssamtal. Utifrån elevernas tankar drar vi slutsatsen att det viktigaste är att som lärare vara lyhörd och lyssna.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/23702
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_23702_1.pdf (220.1Kb)
Date
2010
Author
Nordefjäll, Malin
Sporrong, Malin
Keywords
Utvecklingssamtal
elevinflytande
elevperspektiv
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV