dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syfte
Det övergripande syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur utvecklingssamtalet upplevs av eleven, vad
gäller syfte, innehåll och de tre parternas, dvs. läraren, eleven och föräldrarnas, deltagande. Vårt delsyfte är
därpå att undersöka hur eleven skulle vilja se ett utvecklingssamtal, sett till genomförande och innehåll.
Metod
En kvalitativ intervjustudie gjordes, där 13 elever i årskurs 3 och 5 deltog. Dessa intervjuer gav oss möjlighet att
på djupet ta reda på vad elever har för tankar kring utvecklingssamtal. En intervjumall med halvstrukturerade
frågor användes under intervjuerna och svaren redovisades utifrån våra frågeställningar.
Resultat
Utvecklingssamtalet upplevs av eleverna i vår studie som något framåtblickande och centralt i det egna lärandet.
Eleverna anser att syftet med utvecklingssamtalet är att de ska utvecklas och att man ska sätta upp mål. De flesta
menar att man har utvecklingssamtalet för sin egen skull, men en del resonerar också kring att det är till för alla
tre parter som deltar.
I vår undersökning framkommer det att eleverna är nöjda med sättet på vilket deras utvecklingssamtal
genomförs. Vår uppfattning är att eleverna har svårt för att tänka sig in i hur utvecklingssamtalet skulle kunna
genomföras annorlunda. Eleverna i vår studie skulle dock vilja att man pratade mer om det sociala. Resultatet av
elevintervjuerna visar att eleverna vill att läraren ska lyssna och att hon eller han ska utgå från vad de tycker och
tänker. Läraren ska inte döma eller bedöma elevernas personlighet.
Betydelse för läraryrket
Arbetet ger en inblick i hur elever tänker kring utvecklingssamtal. En didaktisk konsekvens av arbetet är att man
som lärare bör ha elevernas perspektiv i fokus när man förbereder ett utvecklingssamtal. Utifrån elevernas tankar
drar vi slutsatsen att det viktigaste är att som lärare vara lyhörd och lyssna. | sv |