• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Smörgåsbord av metoder - En kvalitativ studie om lärares val av metoder vid läs- och skrivinlärning

Abstract
Sammanfattning Vi är tre lärarstudenter som har läst specialiseringar som tar upp olika metoder inom läs- och skrivinlärningen och teorier som ligger bakom dessa metoder. Vårt intresse för läs- och skrivinlärningsmetoder växte då vi fick lära oss att det finns flera olika metoder som lärare kan använda sig av i läs- och skrivundervisning. Samtidigt blev vi fundersamma över vilka metoder man ska välja att använda sig av som lärare. Utifrån vår undersökning vill vi fördjupa våra kunskaper om olika metoder, se vilka metoder som används mest av lärarna vid läs- och skrivinlärning samt undersöka hur lärarna argumenterar för sina val. Syftet med examensarbetet är att undersöka vilka läs och skrivinlärningsmetoder som är vanligt förekommande och orsakerna till att dessa metoder används hör också till vårt syfte att utreda. Följande frågeställningar är aktuella i vår studie: Vilka metoder använder lärarna i läs och skrivinlärning? Hur argumenterar lärarna för sina val av metoder? Kvalitativa intervjuer med nio lärare som arbetar med läs- och skrivinlärning i olika stadsdelar i Göteborg har givit oss kunskap om vilka metoder lärare väljer att använda sig av samt hur de argumenterar för sina val av metoder. Genom att sätta intervjuresultatet i relation till relevant teoribildning om läs- och skrivinlärning kan vi se att de flesta lärare använder sig av metoder som utgår både från den så kallade analytiska och syntetiska inriktningen vid läs- och skrivinlärning. Resultatet visar att dessa lärare utgår både från barnens behov och perspektiv vid läs- och skrivinlärning. Minoriteten av lärarna använder sig däremot mer av metoder som utgår från den syntetiska inriktningen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/23704
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_23704_1.pdf (148.3Kb)
Date
2010
Author
Nourollahei, Maryam
Assouab, Soltana
Yasin, Mayssoun
Keywords
Läs- och skrivinlärning
analytiska och syntetiska
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV