Smörgåsbord av metoder - En kvalitativ studie om lärares val av metoder vid läs- och skrivinlärning
Abstract
Sammanfattning
Vi är tre lärarstudenter som har läst specialiseringar som tar upp olika metoder inom läs- och
skrivinlärningen och teorier som ligger bakom dessa metoder. Vårt intresse för läs- och
skrivinlärningsmetoder växte då vi fick lära oss att det finns flera olika metoder som lärare
kan använda sig av i läs- och skrivundervisning. Samtidigt blev vi fundersamma över vilka
metoder man ska välja att använda sig av som lärare. Utifrån vår undersökning vill vi fördjupa
våra kunskaper om olika metoder, se vilka metoder som används mest av lärarna vid läs- och
skrivinlärning samt undersöka hur lärarna argumenterar för sina val. Syftet med
examensarbetet är att undersöka vilka läs och skrivinlärningsmetoder som är vanligt
förekommande och orsakerna till att dessa metoder används hör också till vårt syfte att utreda.
Följande frågeställningar är aktuella i vår studie: Vilka metoder använder lärarna i läs och
skrivinlärning? Hur argumenterar lärarna för sina val av metoder? Kvalitativa intervjuer med
nio lärare som arbetar med läs- och skrivinlärning i olika stadsdelar i Göteborg har givit oss
kunskap om vilka metoder lärare väljer att använda sig av samt hur de argumenterar för sina
val av metoder. Genom att sätta intervjuresultatet i relation till relevant teoribildning om läs-
och skrivinlärning kan vi se att de flesta lärare använder sig av metoder som utgår både från
den så kallade analytiska och syntetiska inriktningen vid läs- och skrivinlärning. Resultatet
visar att dessa lärare utgår både från barnens behov och perspektiv vid läs- och skrivinlärning.
Minoriteten av lärarna använder sig däremot mer av metoder som utgår från den syntetiska
inriktningen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Nourollahei, Maryam
Assouab, Soltana
Yasin, Mayssoun
Keywords
Läs- och skrivinlärning
analytiska och syntetiska
Language
sv