• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Den gode lärarens" förutsättningar och ansvar : En studie om de lärarfackliga medlemstidningarnas bild av lärares förutsättningar, villkor och ansvar

Abstract
Syftet med föreliggande uppsats är att diskutera föreställningar om "den gode läraren" och vilka förutsättningar som krävs för att dessa visioner ska kunna realiseras. Hur har föreställningar om "den gode läraren" samt förutsättningar för läraryrket diskuterats i tidigare forskning och hur skrivs förutsättningarna för att "ett gott lärarskap" fram i lärarfackens medlemstidningar, och då särskilt avseende arbetstidens användning och lärares ansvar? Vi har valt att analysera ”den gode lärarens” ansvar och förutsättningar utifrån tidigare forskning samt genom en kvalitativ analys av artiklar i Lärarförbundets och Lärarnas Riksförbunds medlemstidningar, Lärarnas Tidning och Skolvärlden. Vi har kommit till den slutsatsen att vi lyckats besvara hur lärare framställs i medlemstidningarna, men i uppsatsen ges även ytterligare dimensioner av problematiken genom att lyfta fram aspekter och ståndpunkter yttrade på den allmänna publika mediearenan som debattprogram på tv och debattinlägg i Göteborgs Posten. Resultat visar att ”den gode läraren” förefaller ha fått en utökad arbetsbörda bland annat på grund av ökade krav på dokumentation. Elevernas och föräldrarnas inflytande på lärarens arbetssätt har påverkat lärarens förutsättningar i sin yrkesroll. Elever arbetar i idag i större utsträckning med individuella projekt och eget arbete, vilket har fått följder för både läraren som har färre lärarledda lektioner och för de svagare eleverna, som har svårare att arbeta individuellt. Läraryrket har blivit allt mer komplext och svårdefinierbart. Lärares ansvar är större än det finns förutsättningar att klara, vilket fått stor betydelse för läraryrket. 1
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/23706
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_23706_1.pdf (159.5Kb)
Date
2009
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV