"Den gode lärarens" förutsättningar och ansvar : En studie om de lärarfackliga medlemstidningarnas bild av lärares förutsättningar, villkor och ansvar
Sammanfattning
Syftet med föreliggande uppsats är att diskutera föreställningar om "den gode läraren" och
vilka förutsättningar som krävs för att dessa visioner ska kunna realiseras. Hur har
föreställningar om "den gode läraren" samt förutsättningar för läraryrket diskuterats i tidigare
forskning och hur skrivs förutsättningarna för att "ett gott lärarskap" fram i lärarfackens
medlemstidningar, och då särskilt avseende arbetstidens användning och lärares ansvar? Vi
har valt att analysera ”den gode lärarens” ansvar och förutsättningar utifrån tidigare forskning
samt genom en kvalitativ analys av artiklar i Lärarförbundets och Lärarnas Riksförbunds
medlemstidningar, Lärarnas Tidning och Skolvärlden. Vi har kommit till den slutsatsen att vi
lyckats besvara hur lärare framställs i medlemstidningarna, men i uppsatsen ges även
ytterligare dimensioner av problematiken genom att lyfta fram aspekter och ståndpunkter
yttrade på den allmänna publika mediearenan som debattprogram på tv och debattinlägg i
Göteborgs Posten. Resultat visar att ”den gode läraren” förefaller ha fått en utökad
arbetsbörda bland annat på grund av ökade krav på dokumentation. Elevernas och
föräldrarnas inflytande på lärarens arbetssätt har påverkat lärarens förutsättningar i sin
yrkesroll. Elever arbetar i idag i större utsträckning med individuella projekt och eget arbete,
vilket har fått följder för både läraren som har färre lärarledda lektioner och för de svagare
eleverna, som har svårare att arbeta individuellt. Läraryrket har blivit allt mer komplext och
svårdefinierbart. Lärares ansvar är större än det finns förutsättningar att klara, vilket fått stor
betydelse för läraryrket.
1
Examinationsnivå
Student essay