Att läsa och skriva – En mänsklig rättighet
dc.contributor.author | Nilsson, Anna | sv |
dc.contributor.author | Göransson, Emma | sv |
dc.date.accessioned | 2010-10-04T07:35:21Z | |
dc.date.available | 2010-10-04T07:35:21Z | |
dc.date.issued | 2010 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23707 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning: Syftet med vår studie är att ge både läsare och oss själva en inblick i hur man ute på skolorna jobbar med läs- och skrivinlärning. Vi vill med denna studie fördjupa oss i olika läs- och skrivinlärningsmetoder och se närmare på olika typer av teorier kring ämnet. Vi har valt att göra en jämförelsestudie mellan en kommunal skola och en friskola med Freinetpedagogik och därför är vår huvudfråga: Hur skiljer sig den kommunala skolan i jämfört med friskolan i sin läs- och skrivinlärningsundervisning. Vi valde att samla in vårt material genom att observera och intervjua elever samt klassföreståndarna i de två klasserna vi besökt. Det vi såg ute på respektive skola var mycket intressant och väckte nya frågor och funderingar hos oss. Denna studie är inte bara relevant för oss som framtida lärare utan även för verksamma lärare anser vi. Det är viktigt att man som lärare blir medveten om hur och varför man arbetar i sin läs- och skrivinlärningsundervisning. Om man är medveten om sin undervisningsmetod kan man tydligare se hur man förhåller sig till kursplaner och läroplan. Man kan tidigt avgöra om och vad man behöver ändra på i sin undervisning om man tycker sig se att den inte fungerar bra. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Läsa | sv |
dc.subject | Skriva | sv |
dc.subject | Undervisnings metoder | sv |
dc.title | Att läsa och skriva – En mänsklig rättighet | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |