Att läsa och skriva – En mänsklig rättighet
Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet med vår studie är att ge både läsare och oss själva en inblick i hur man ute på
skolorna jobbar med läs- och skrivinlärning. Vi vill med denna studie fördjupa oss i olika läs- och
skrivinlärningsmetoder och se närmare på olika typer av teorier kring ämnet. Vi har valt att göra en
jämförelsestudie mellan en kommunal skola och en friskola med Freinetpedagogik och därför är vår huvudfråga:
Hur skiljer sig den kommunala skolan i jämfört med friskolan i sin läs- och skrivinlärningsundervisning. Vi
valde att samla in vårt material genom att observera och intervjua elever samt klassföreståndarna i de två
klasserna vi besökt. Det vi såg ute på respektive skola var mycket intressant och väckte nya frågor och
funderingar hos oss.
Denna studie är inte bara relevant för oss som framtida lärare utan även för verksamma lärare anser vi. Det är
viktigt att man som lärare blir medveten om hur och varför man arbetar i sin läs- och
skrivinlärningsundervisning. Om man är medveten om sin undervisningsmetod kan man tydligare se hur man
förhåller sig till kursplaner och läroplan. Man kan tidigt avgöra om och vad man behöver ändra på i sin
undervisning om man tycker sig se att den inte fungerar bra.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2010Författare
Nilsson, Anna
Göransson, Emma
Nyckelord
Läsa
Skriva
Undervisnings metoder
Språk
sv