• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Inomhusmiljön. En studie om pedagogernas resonemang kring inomhusmiljöns utformning på Reggio Emilia inspirerade förskolor utifrån barns lärande och utveckling

Abstract
Sammanfattning: Syftet med vårt arbete är att undersöka och beskriva hur inomhusmiljön på ett antal svenska förskolor inspirerade av Reggio Emilia filosofin är organiserad. Vi vill studera detta utifrån den filosofi förskolan baserar sin verksamhet på och även i relation till förskolans läroplan Lpfö98. Utifrån detta syfte har vi två frågeställningar: Vad är det för tankar som ligger bakom organisationen av inomhusmiljön och vad är det som påverkar inomhusmiljöns utformande. Vi har använt oss av intervjuer och observationer som metod på fem olika förskolor som alla är inspirerade av Reggio Emilia filosofin där vi intervjuade pedagoger och observerade inomhusmiljön. Vi har därefter i resultatdelen redovisat för det vi kommit fram till i analysen av vår data. Resultatdelen har vi delat upp i fyra teman som vi kallar: 1. Inomhusmiljön på Reggio Emilia inspirerade förskolor. Här beskriver vi materiel och inomhusmiljöer såsom, låga möbler, fönster, speglar, ”rum i rummet” och konstruktionsmateriel som vi observerat på de förskolor vi besökt och som de har inspirerats av att använda utifrån Reggio Emilia filosofin. . Vikten av kommunikation och delaktighet. Under detta tema redogör vi för kommunikationens betydelse och pedagogernas syn på barnens delaktighet i inomhusmiljöns utformande. 3. Dokumentation som en del av inomhusmiljön. I Reggio Emilia filosofin är dokumentation en viktig del i arbetet och ses även som en del av inomhusmiljön. I resultatet redovisar vi hur pedagogerna i de förskolor vi besökt ser på arbetet med dokumentation. 4. Inomhusmiljön som hinder eller möjlighet för barns lärande och utveckling. Här berättar vi om vad pedagogerna anser är de största hindren eller möjligheterna med en Reggio Emilia inspirerad inomhusmiljö. Här skriver vi även vad pedagogerna tänker kring att arbeta utifrån läroplanen samtidigt som de arbetar Reggio Emilia inspirerat. Reggio Emilia filosofin växer i världen och inomhusmiljöns betydelse för barns lärande och utveckling har det forskats mycket om (Wallin, 003). Därför anser vi att detta arbete har betydelse för läraryrket.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/23709
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_23709_1.pdf (152.5Kb)
Date
2010
Author
Bohman, Larisa
Gustavsson, Eva
Bergqvist, Angelica
Keywords
Reggio Emilia
inomhusmiljö
förskola
barn
läran
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV