dc.contributor.author | Bohman, Larisa | sv |
dc.contributor.author | Gustavsson, Eva | sv |
dc.contributor.author | Bergqvist, Angelica | sv |
dc.date.accessioned | 2010-10-04T07:35:23Z | |
dc.date.available | 2010-10-04T07:35:23Z | |
dc.date.issued | 2010 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23709 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syftet med vårt arbete är att undersöka och beskriva hur inomhusmiljön på ett antal svenska förskolor
inspirerade av Reggio Emilia filosofin är organiserad. Vi vill studera detta utifrån den filosofi förskolan baserar
sin verksamhet på och även i relation till förskolans läroplan Lpfö98. Utifrån detta syfte har vi två
frågeställningar: Vad är det för tankar som ligger bakom organisationen av inomhusmiljön och vad är det som
påverkar inomhusmiljöns utformande. Vi har använt oss av intervjuer och observationer som metod på fem olika
förskolor som alla är inspirerade av Reggio Emilia filosofin där vi intervjuade pedagoger och observerade
inomhusmiljön. Vi har därefter i resultatdelen redovisat för det vi kommit fram till i analysen av vår data.
Resultatdelen har vi delat upp i fyra teman som vi kallar:
1. Inomhusmiljön på Reggio Emilia inspirerade förskolor. Här beskriver vi materiel och inomhusmiljöer
såsom, låga möbler, fönster, speglar, ”rum i rummet” och konstruktionsmateriel som vi observerat på de
förskolor vi besökt och som de har inspirerats av att använda utifrån Reggio Emilia filosofin.
. Vikten av kommunikation och delaktighet. Under detta tema redogör vi för kommunikationens
betydelse och pedagogernas syn på barnens delaktighet i inomhusmiljöns utformande.
3. Dokumentation som en del av inomhusmiljön. I Reggio Emilia filosofin är dokumentation en viktig del
i arbetet och ses även som en del av inomhusmiljön. I resultatet redovisar vi hur pedagogerna i de
förskolor vi besökt ser på arbetet med dokumentation.
4. Inomhusmiljön som hinder eller möjlighet för barns lärande och utveckling. Här berättar vi om vad
pedagogerna anser är de största hindren eller möjligheterna med en Reggio Emilia inspirerad
inomhusmiljö. Här skriver vi även vad pedagogerna tänker kring att arbeta utifrån läroplanen samtidigt
som de arbetar Reggio Emilia inspirerat.
Reggio Emilia filosofin växer i världen och inomhusmiljöns betydelse för barns lärande och utveckling har det
forskats mycket om (Wallin, 003). Därför anser vi att detta arbete har betydelse för läraryrket. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Reggio Emilia | sv |
dc.subject | inomhusmiljö | sv |
dc.subject | förskola | sv |
dc.subject | barn | sv |
dc.subject | läran | sv |
dc.title | Inomhusmiljön. En studie om pedagogernas resonemang kring inomhusmiljöns utformning på Reggio Emilia inspirerade förskolor utifrån barns lärande och utveckling | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |