Det fria rummets baksida – En experimentell studie av hur elevens programtillhörighet påverkar lärarens bedömning.
Abstract
Med ett intresse som grundar sig i praktiska erfarenheter av att förutsättningarna för undervisning och
betygsättning är mycket olika på yrkesinriktade respektive studieinriktade program i den svenska
gymnasieskolan undersöker vi i detta examensarbete om lärarens vetskap om elevens identitet påverkar
bedömningen av elevens kunskaper.
Flera undersökningar visar att bedömningen i skolan inte är likvärdig, trots att likvärdigheten som hörnsten för
en rättvis skola betonas av styrdokument och trots att dess vikt blir särskilt tydlig i bedömningssituationen där
rättvisa betyg är ett krav. Problemen med likvärdighet kan spåras till lärarens betydande handlingsutrymme,
vilket är en förutsättning för yrkesutövande i den komplexa situation läraren dagligen befinner sig; i det fria
rummet har läraren i samspråk med eleverna möjlighet att skräddarsy undervisningen efter eleverna.
För att undersöka huruvida lärarens vetskap om elevens programtillhörighet påverkar läraren i
bedömningssituationen konstruerade vi ett experiment där 65 gymnasielärare i naturkunskap från hela Sverige
deltog. Genom att samtliga lärare bedömde exakt samma elevsvar men med olika information om elevens
programtillhörighet såg vi en tydlig skillnad där en elev som gick ett yrkesinriktat program bedömdes med högre
betyg än en elev på ett studieinriktat program, för exakt samma prestation. Vidare kunde en stor spridning i
bedömning konstateras för samma elevsvar, där alla betygssteg från IG till MVG fanns representerade.
Vår undersökning bekräftar tidigare forskning i slutsatsen att det finns ett problem för likvärdigheten i den
svenska skolan. Vi har genom experiment kunna lyfta ut en faktor och tydligt visa att elevens
programtillhörighet har betydelse för elevens bedömning, och efterlyser fler experimentella studier inom
området för att vidare utforska kausala samband vid betygsättning. Brister i likvärdighet vid betygsättning kan
och bör förbättras genom diskussioner mellan lärare på både skolnivå och nationell nivå.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Gunnarsson, Jennie
Andersson, Robert
Keywords
likvärdighet
betyg och bedömning
handlingsutrymm
Language
sv