Show simple item record

dc.contributor.authorGunnarsson, Jenniesv
dc.contributor.authorAndersson, Robertsv
dc.date.accessioned2010-10-04T07:35:24Z
dc.date.available2010-10-04T07:35:24Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23710
dc.description.abstractMed ett intresse som grundar sig i praktiska erfarenheter av att förutsättningarna för undervisning och betygsättning är mycket olika på yrkesinriktade respektive studieinriktade program i den svenska gymnasieskolan undersöker vi i detta examensarbete om lärarens vetskap om elevens identitet påverkar bedömningen av elevens kunskaper. Flera undersökningar visar att bedömningen i skolan inte är likvärdig, trots att likvärdigheten som hörnsten för en rättvis skola betonas av styrdokument och trots att dess vikt blir särskilt tydlig i bedömningssituationen där rättvisa betyg är ett krav. Problemen med likvärdighet kan spåras till lärarens betydande handlingsutrymme, vilket är en förutsättning för yrkesutövande i den komplexa situation läraren dagligen befinner sig; i det fria rummet har läraren i samspråk med eleverna möjlighet att skräddarsy undervisningen efter eleverna. För att undersöka huruvida lärarens vetskap om elevens programtillhörighet påverkar läraren i bedömningssituationen konstruerade vi ett experiment där 65 gymnasielärare i naturkunskap från hela Sverige deltog. Genom att samtliga lärare bedömde exakt samma elevsvar men med olika information om elevens programtillhörighet såg vi en tydlig skillnad där en elev som gick ett yrkesinriktat program bedömdes med högre betyg än en elev på ett studieinriktat program, för exakt samma prestation. Vidare kunde en stor spridning i bedömning konstateras för samma elevsvar, där alla betygssteg från IG till MVG fanns representerade. Vår undersökning bekräftar tidigare forskning i slutsatsen att det finns ett problem för likvärdigheten i den svenska skolan. Vi har genom experiment kunna lyfta ut en faktor och tydligt visa att elevens programtillhörighet har betydelse för elevens bedömning, och efterlyser fler experimentella studier inom området för att vidare utforska kausala samband vid betygsättning. Brister i likvärdighet vid betygsättning kan och bör förbättras genom diskussioner mellan lärare på både skolnivå och nationell nivå.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectlikvärdighetsv
dc.subjectbetyg och bedömningsv
dc.subjecthandlingsutrymmsv
dc.titleDet fria rummets baksida – En experimentell studie av hur elevens programtillhörighet påverkar lärarens bedömning.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record