Show simple item record

dc.contributor.authorRisinger, Erikasv
dc.contributor.authorNilsson, Christiansv
dc.date.accessioned2010-10-04T07:35:28Z
dc.date.available2010-10-04T07:35:28Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23714
dc.description.abstractSyftet med detta arbete är att öka kunskapen inom det eftersatta området musikerstudenters syn på lärarens roll i förhållandet till studentens övning. Hur läraren kan hjälpa eleven till ett mer effektivt övande och hur synen på övning påverkas av den högre musikutbildningens institutionskultur. Huvudfrågan var: Hur ser musikerstudenterna vid HSM på huvudinstrumentslärarens roll i förhållande till studenternas egen övning? Vi valde en kvalitativ undersökning med semistrukturerad intervju där vi intervjuade sex stycken musikerstudenter vid HSM. Samtliga studenter gick en kandidatutbildning, två gick världsmusikinriktningen, två gick improvisationsutbildningen med afro-amerikansk inriktning, en gick klassisk inriktning och en av studenterna gick kyrkomusikerutbildningen. Vi hade för avsikt att med hjälp av denna uppsats fördjupa vår förståelse för individuella inlärningsprocesser och på så vis bli bättre på att hjälpa elever att lära sig själva. När vi granskade och jämförde materialet kom vi fram till att det både finns likheter och olikheter kring elevernas syn på övning samt huvudinstrumentlärarens roll och undervisningsmetoder. Det finns olika slags student- lärarrelationer, men alla våra informanter trivs bra med sina huvudinstrumentslärare. Musikerstudenterna har olika syn på huvudinstrumentslärarens betydelse för den egna utvecklingen. Samtliga informanter får tips på vad de kan öva på av sina huvudinstrumentslärare. Hur de ska göra detta får de inte i lika stor utsträckning hjälp med. Vidare forskning inom ämnet för denna uppsats tror vi kan bidra till utveckling av mer effektiva och ändamålsenliga principer och praktiker vad gäller övningspedagogik inom högre musikutbildning. Förhoppningsvis kan vidare forskning uppmärksamma ett område som enligt oss behöver utvecklas och bana väg för framtagande av mer effektiva övningspedagogiska grepp och en högre individualisering av övningspedagogiken.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectÖvningsv
dc.subjectinlärningsstrategiersv
dc.subjectlärarens rollsv
dc.subjectmusiksv
dc.titleVad men inte hur Musikerstudenters syn på huvudinstrumentlärarens betydelse för det egna övandetsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record