dc.contributor.author | Pernholm, Josef | |
dc.date.accessioned | 2010-10-08T11:47:28Z | |
dc.date.available | 2010-10-08T11:47:28Z | |
dc.date.issued | 2010-10-08 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23744 | |
dc.description.abstract | Uppsatsens syfte är att undersöka hur före detta studenter vid Personal- och
arbetslivsprogrammet vid Göteborgs Universitet uppfattar de färdigheter som en
kandidatexamen på utbildningen ska ge. Avsikten är också att undersöka om dessa uppfattas
som användbara i arbetslivet. För att uppfylla syftet ska följande frågor besvaras:
• Hur uppfattar före detta studenter vid Personal- och arbetslivsprogrammet vid
Göteborgs Universitet att ett antal förmågor och färdigheter tillhandahålls i
utbildningen?
• Uppfattar de före detta studenterna att de har nytta av dessa förmågor och färdigheter i
deras nuvarande yrke?
• Hur kan de generella målen i förmågor och färdigheter, utifrån de före detta
studenternas erfarenheter, förstås i relation till begreppet anställnings/användbarhet
och kompetens?
Eftersom tanken med uppsatsen är att finna hur tidigare studenter uppfattar ett antal förmågor
och färdigheter utifrån en redan utförd enkätundersökning har uppsatsen en kvantitativ ansats.
Det empiriska underlaget består av en enkätundersökning bland tidigare studenter på
programmet för Personal- och arbetslivsfrågor i Göteborg. Enkäten svarades av 298 personer
och samtliga ingår i denna studie.
Det framkommer i undersökningen att det finns ett glapp hos tidigare studenter vid Personaloch
arbetslivsutbildningen i Göteborg och arbetslivet likt den som generellt finns i Sverige.
Tidigare studenter upplever att de till stor del är nöjda med den färdighetsträning utbildningen
ger. Resultatet visar att visa färdigheter inte syns i Högskoleverkets direktiv vilket gör att
dessa även saknas i utbildningen. Att dessa bristande färdigheter är till nytta i
personalvetarens yrkesliv för att hålla sig anställningsbar visas genom jämförelser med
tidigare forskning.
Att i stort sätt samtliga studenter anser att de använder sig av många olika färdigheter i
mycket eller ganska stor utsträckning i sitt nuvarande arbete gör att resultatet visar på att det
kommer att vara viktigt även i framtiden med den färdighetsträning en högre utbildning ger.
De färdigheter som utbildningen bör satsa mer på är ledarskapsförmågorna då
personalvetarens forskning tyder på att strategiskt arbete kommer att bli allt vanligare. Därför
blir färdigheterna som ingår i ledande rollers arbete viktigare för att studenter ska vara
anställningsbara. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | employability | sv |
dc.subject | kompetens | sv |
dc.subject | anställningsbarhet | sv |
dc.subject | användbarhet | sv |
dc.title | Förmågor och färdigheter som kompetenser för anställningsbarhet i personalvetaryrket. | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Programme on Human Resource Development and Labour Relation | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Personalvetarprogrammet | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |