Att återvända till hemorganisationen
Abstract
Expatriering är när en organisation tillfälligt placerar en medarbetare utomlands.
Benämningen på medarbetaren under detta utlandsuppdrag är expatriat. Ett kritiskt moment
vid expatriering är expatriatens anpassning till det nya värdlandet. Detta moment finns
mycket forskning och studier kring och organisationen lägger ofta mycket resurser på denna
anpassning. Ett annat kritiskt moment är repatrieringen vilket är benämningen för den process
då expatriaten skall återanpassas till hemorganisationen och hemlandet. Denna process finns
det inte lika mycket forskning om och studier kring och organisationer åsidosätter ofta denna
process.
Genom en kvantitativ studie undersöktes upplevelser och förväntningar hos expatriater och
repatriater på SKF Göteborg. Den kvantitativa studien bestod av en enkätundersökning som
besvarades av 61 expatriater och repatriater som vid undersökningstillfället var anställda av
SKF Göteborg.
Studien undersöker hur graden av stöd från hemorganisationen påverkar hur expatriatens
förväntningar uppfylls vid repatrieringen. Vidare undersöks hur aktiviteter från
hemorganisationen så som mentorskap, kontakt och karriärplanering påverkar
repatrieringsprocessen.
I detta arbete presenteras de svar respondenterna givit på enkätfrågorna samt en analys av
dessa svar. Därefter presenteras jämförelser av samband i svaren i statistikprogrammet SPSS.
Följt av en avslutande diskussion och rekommendationer för utveckling av
repatrieringsprocessen till HR-avdelningen på SKF Göteborg.
Resultatet som framkommit av studien är att när organisationen har bidragit med stöd till
expatriaten har detta uppskattas, genom att erbjuda mer stödjande aktiveter skulle
expatriering- och repatrieringsprocessen därför kunna förbättras.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010-10-08Author
Celik, Håkan
Rydberg, Nils
Keywords
förväntningar
SPSS
Expatriering
repatriering
mentorskap
Language
swe