Show simple item record

dc.contributor.authorLarsson, Anna
dc.contributor.authorStensson, Elin
dc.date.accessioned2010-10-08T12:15:47Z
dc.date.available2010-10-08T12:15:47Z
dc.date.issued2010-10-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23755
dc.description.abstractI och med organiseringen inom bemanningsbranschen uppstår en relation där konsulten som är uthyrd på uppdrag får två chefer att förhålla sig till. Då bemanningsföretaget är arbetsgivare till konsulten bli ledarskapet inom bemanningsbranschen ett ledarskap som sker på distans, där konsultchefen inte deltar i det dagliga arbetet. Det är här som vår studie tar vid, att undersöka konsultchefers ledarskap på ett av Sveriges största bemanningsföretag, Manpower, samt undersöka vilka konsekvenser ledarskapet får för konsultchefer och konsulter. Detta leder oss till vårt syfte: ”Att undersöka konsultchefers ledarskap på Manpower Professional” Vi har valt att presentera tidigare studier inom bemanningsbranschen och då främst inom ledarskapet. De teorier vi har tagit upp fokuserar på att ledarskap skapas i relation och interaktion till medarbetaren, vilket gör att över- och underordning, psykologiskt kontrakt och tydlig målbeskrivning blir delar som vi anser är intressanta att studera. Tidigare forskning visar att konsulten har två chefer att förhålla sig till; konsultchefen som innehar personalansvar samt arbetsledaren hos uppdragsgivaren. Detta anser vi gör det intressant att presentera och studera teorier inom delat ledarskap. Vi har valt att göra en kvalitativ studie där vi samlat in våra primärdata via personliga dagboksanteckningar och intervjuer med fyra konsultchefer och fem konsulter som alla är anställda av Manpower Professional. Våra sekundärdata samlade vi in genom en kvalitativ textanalys av tilldelat material om organisationen i studien samt organisationens hemsida. Det vi har funnit i studien är att konsultcheferna fungerar som en mellanhand mellan konsult och kund och deras prioriterade arbetsuppgift är att lösa ordrar vilket vi innebär att ledarskapet blir underordnat lönsamhetskraven. Vidare behöver konsultcheferna inte tillrättavisa och utöva beslutsfattande makt över sina konsulters dagliga arbete, denna makt ligger hos uppdragsgivaren. Kommunikationen mellan konsultchefen, konsulten och kunden är viktig för att konsultchefen ska kunna behålla kontrollen över matchningsarbetet. Konsultcheferna behöver även ha insikt i vilket psykologiskt kontrakt som arbetstagaren valt att upprätta med Manpower Professional för att konsultchefen ska förstå vilken typ av relation konsulten önskar med konsultchefen. Konsultcheferna har i dagsläget svårt att tillgodose alla konsulters enskilda behov, vilket vi tror beror på att ledarskapet är svårt att situationsanpassa då konsultcheferna agerar inom organiseringen av det vi benämner som trepartsrelationen.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectbemanningsbranschensv
dc.subjectManpower Professionalsv
dc.subjectLedarskapsv
dc.subjectkonsultchefsv
dc.subjectkonsultsv
dc.titleKonsultchef – ett annat sätt att utöva ledarskap En studie om ledarskap inom bemanningsbranschensv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Programme on Human Resource Development and Labour Relationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Personalvetarprogrammetswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record