• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läxors vara eller inte vara? – En enkätundersökning bland lärare, elever och föräldrar.

Sammanfattning
Institution: Sociologiska institutionen, Göteborgs Universitet Författare: Camilla Bartholdsson, Magdalena Albertsson och Marie Henningsson Titel: Läxors vara eller inte vara? – En enkätundersökning bland lärare, elever och föräldrar. Handledare: Ylva Ulfsdotter Eriksson Typ av arbete: Examensarbete 10 poäng, Nya Lärarutbildningen Antal sidor: 47 sidor Tidpunkt: Höstterminen 2005 Syfte och Syftet med föreliggande arbete är att studera hur läxsituationen ser frågeställningar: ut i kommunala skolor. Vi vill få en uppfattning om vad lärare, elever och föräldrar tycker om läxor och hur de hanterar elevernas läxor. Vår förhoppning är att arbetet i förlängningen kommer att vägleda oss, som pedagoger, i vårt sätt att hantera läxor. De frågeställningar vi kunde besvara är: • Är läxorna ett användbart pedagogiskt verktyg? • Hur ser läxsituationen ut i skolorna idag? • Anser lärare, elever och föräldrar att läxor fyller en viktig funktion för elevernas kunskapsinlärning? Material och metoder: Vi har genomfört en kvantitativ studie i form av en enkätundersökning. Enkäter har lämnats ut till lärare, elever och föräldrar på sex olika kommunala skolor. Enkätfrågorna konstruerades så att vi kunde göra jämförelser mellan de olika perspektiven. Sekundärmaterialet har varit tidigare forskning samt relevanta kommentarer och uttalanden gjorda av personer med koppling till skolvärlden. Huvudresultat: Så gott som alla lärare, elever och föräldrar är överens om att läxor behövs för elevernas inlärning. Enligt eleverna och föräldrarna i vår undersökning har övervägande delen av eleverna hjälp att tillgå i hemmet då det behövs, dock är det svårt att utifrån vår enkätundersökning bedöma om elever generellt har samma möjlighet till likvärdig utbildning då hemläxor ges. Läxor är ett användbart pedagogiskt verktyg under förutsättning att de är väl genomtänkta och framförallt motiverande för eleven. Nyckelord: Läxa, likvärdig, lärare, elev och förälder.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/237
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
ht05 2480-015.pdf (273.2Kb)
Datum
2005
Författare
Bartholdsson, Camilla
Albertsson, Magdalena
Henningsson, Marie
Nyckelord
läxa
likvärdig
lärare
elev
förälder
Serie/rapportnr.
ht05 2480-015
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV