Läxors vara eller inte vara? – En enkätundersökning bland lärare, elever och föräldrar.
Sammanfattning
Institution: Sociologiska institutionen, Göteborgs Universitet
Författare: Camilla Bartholdsson, Magdalena Albertsson och Marie
Henningsson
Titel: Läxors vara eller inte vara? – En enkätundersökning bland lärare,
elever och föräldrar.
Handledare: Ylva Ulfsdotter Eriksson
Typ av arbete: Examensarbete 10 poäng, Nya Lärarutbildningen
Antal sidor: 47 sidor
Tidpunkt: Höstterminen 2005
Syfte och Syftet med föreliggande arbete är att studera hur läxsituationen ser
frågeställningar: ut i kommunala skolor. Vi vill få en uppfattning om vad lärare,
elever och föräldrar tycker om läxor och hur de hanterar elevernas
läxor. Vår förhoppning är att arbetet i förlängningen kommer att
vägleda oss, som pedagoger, i vårt sätt att hantera läxor. De
frågeställningar vi kunde besvara är:
• Är läxorna ett användbart pedagogiskt verktyg?
• Hur ser läxsituationen ut i skolorna idag?
• Anser lärare, elever och föräldrar att läxor fyller en viktig
funktion för elevernas kunskapsinlärning?
Material och metoder: Vi har genomfört en kvantitativ studie i form av en
enkätundersökning. Enkäter har lämnats ut till lärare, elever och
föräldrar på sex olika kommunala skolor. Enkätfrågorna
konstruerades så att vi kunde göra jämförelser mellan de olika
perspektiven. Sekundärmaterialet har varit tidigare forskning samt
relevanta kommentarer och uttalanden gjorda av personer med
koppling till skolvärlden.
Huvudresultat: Så gott som alla lärare, elever och föräldrar är överens om att läxor
behövs för elevernas inlärning. Enligt eleverna och föräldrarna i
vår undersökning har övervägande delen av eleverna hjälp att tillgå
i hemmet då det behövs, dock är det svårt att utifrån vår
enkätundersökning bedöma om elever generellt har samma
möjlighet till likvärdig utbildning då hemläxor ges. Läxor är ett
användbart pedagogiskt verktyg under förutsättning att de är väl
genomtänkta och framförallt motiverande för eleven.
Nyckelord: Läxa, likvärdig, lärare, elev och förälder.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
Samlingar
Fil(er)
Datum
2005Författare
Bartholdsson, Camilla
Albertsson, Magdalena
Henningsson, Marie
Nyckelord
läxa
likvärdig
lärare
elev
förälder
Serie/rapportnr.
ht05 2480-015
Språk
sv