Show simple item record

dc.contributor.authorBartholdsson, Camilla
dc.contributor.authorAlbertsson, Magdalena
dc.contributor.authorHenningsson, Marie
dc.date.accessioned2006-02-09T13:55:12Z
dc.date.available2006-02-09T13:55:12Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/237
dc.description.abstractInstitution: Sociologiska institutionen, Göteborgs Universitet Författare: Camilla Bartholdsson, Magdalena Albertsson och Marie Henningsson Titel: Läxors vara eller inte vara? – En enkätundersökning bland lärare, elever och föräldrar. Handledare: Ylva Ulfsdotter Eriksson Typ av arbete: Examensarbete 10 poäng, Nya Lärarutbildningen Antal sidor: 47 sidor Tidpunkt: Höstterminen 2005 Syfte och Syftet med föreliggande arbete är att studera hur läxsituationen ser frågeställningar: ut i kommunala skolor. Vi vill få en uppfattning om vad lärare, elever och föräldrar tycker om läxor och hur de hanterar elevernas läxor. Vår förhoppning är att arbetet i förlängningen kommer att vägleda oss, som pedagoger, i vårt sätt att hantera läxor. De frågeställningar vi kunde besvara är: • Är läxorna ett användbart pedagogiskt verktyg? • Hur ser läxsituationen ut i skolorna idag? • Anser lärare, elever och föräldrar att läxor fyller en viktig funktion för elevernas kunskapsinlärning? Material och metoder: Vi har genomfört en kvantitativ studie i form av en enkätundersökning. Enkäter har lämnats ut till lärare, elever och föräldrar på sex olika kommunala skolor. Enkätfrågorna konstruerades så att vi kunde göra jämförelser mellan de olika perspektiven. Sekundärmaterialet har varit tidigare forskning samt relevanta kommentarer och uttalanden gjorda av personer med koppling till skolvärlden. Huvudresultat: Så gott som alla lärare, elever och föräldrar är överens om att läxor behövs för elevernas inlärning. Enligt eleverna och föräldrarna i vår undersökning har övervägande delen av eleverna hjälp att tillgå i hemmet då det behövs, dock är det svårt att utifrån vår enkätundersökning bedöma om elever generellt har samma möjlighet till likvärdig utbildning då hemläxor ges. Läxor är ett användbart pedagogiskt verktyg under förutsättning att de är väl genomtänkta och framförallt motiverande för eleven. Nyckelord: Läxa, likvärdig, lärare, elev och förälder.eng
dc.format.extent279842 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosveng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesht05 2480-015eng
dc.subjectläxaeng
dc.subjectlikvärdigeng
dc.subjectlärareeng
dc.subjecteleveng
dc.subjectföräldereng
dc.titleLäxors vara eller inte vara? – En enkätundersökning bland lärare, elever och föräldrar.eng
dc.typeStudent Paper Ceng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record