• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Läxors vara eller inte vara? – En enkätundersökning bland lärare, elever och föräldrar.

Abstract
Institution: Sociologiska institutionen, Göteborgs Universitet Författare: Camilla Bartholdsson, Magdalena Albertsson och Marie Henningsson Titel: Läxors vara eller inte vara? – En enkätundersökning bland lärare, elever och föräldrar. Handledare: Ylva Ulfsdotter Eriksson Typ av arbete: Examensarbete 10 poäng, Nya Lärarutbildningen Antal sidor: 47 sidor Tidpunkt: Höstterminen 2005 Syfte och Syftet med föreliggande arbete är att studera hur läxsituationen ser frågeställningar: ut i kommunala skolor. Vi vill få en uppfattning om vad lärare, elever och föräldrar tycker om läxor och hur de hanterar elevernas läxor. Vår förhoppning är att arbetet i förlängningen kommer att vägleda oss, som pedagoger, i vårt sätt att hantera läxor. De frågeställningar vi kunde besvara är: • Är läxorna ett användbart pedagogiskt verktyg? • Hur ser läxsituationen ut i skolorna idag? • Anser lärare, elever och föräldrar att läxor fyller en viktig funktion för elevernas kunskapsinlärning? Material och metoder: Vi har genomfört en kvantitativ studie i form av en enkätundersökning. Enkäter har lämnats ut till lärare, elever och föräldrar på sex olika kommunala skolor. Enkätfrågorna konstruerades så att vi kunde göra jämförelser mellan de olika perspektiven. Sekundärmaterialet har varit tidigare forskning samt relevanta kommentarer och uttalanden gjorda av personer med koppling till skolvärlden. Huvudresultat: Så gott som alla lärare, elever och föräldrar är överens om att läxor behövs för elevernas inlärning. Enligt eleverna och föräldrarna i vår undersökning har övervägande delen av eleverna hjälp att tillgå i hemmet då det behövs, dock är det svårt att utifrån vår enkätundersökning bedöma om elever generellt har samma möjlighet till likvärdig utbildning då hemläxor ges. Läxor är ett användbart pedagogiskt verktyg under förutsättning att de är väl genomtänkta och framförallt motiverande för eleven. Nyckelord: Läxa, likvärdig, lärare, elev och förälder.
Publisher
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URI
http://hdl.handle.net/2077/237
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
ht05 2480-015.pdf (273.2Kb)
Date
2005
Author
Bartholdsson, Camilla
Albertsson, Magdalena
Henningsson, Marie
Keywords
läxa
likvärdig
lärare
elev
förälder
Series/Report no.
ht05 2480-015
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV