Visa enkel post

dc.contributor.authorEmmoth, Clara
dc.contributor.authorLenes, Mirja
dc.date.accessioned2010-10-25T09:44:52Z
dc.date.available2010-10-25T09:44:52Z
dc.date.issued2010-10-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23831
dc.description.abstractAllt fler företag har delar av sin verksamhet utomlands vilket medför att personal skickas på utlandstjänst för att sprida kunskaper och företagskultur. Att skicka medarbetare utomlands är en investering och medarbetaren anses ofta ha hög potential och förbereds för att kunna avancera inom företaget. För att utlandstjänstgöringen ska bli lyckad är det viktigt att företag har en utarbetad process för hanteringen av personal som är stationerad utomlands. I den här studien undersöks ett företags process för utlandstjänstgöring ur ett HRperspektiv. Vi kommer att fokusera på processen utifrån arbetsgivarens perspektiv och begränsar vår undersökning till ett företag som vi kommer att benämna som Företaget i vår uppsats. Studien är baserad på tidigare forskning samt egen empiri och mynnar ut i förslag till förbättringar för Företagets process för utlandstjänstgöring Vår undersökning är baserad på Kvales sju steg som består av tematisering, planering, intervjuer, samtycke, utskrift, analys och verifiering. Empirisk data har samlats in genom åtta semistrukturerade intervjuer med sex expatriater/repatriater, den ansvarige för utlandstjänstgöring på Företaget samt Agneta Häll som varit verksam som Expatriate Manager på Volvo Group. Vår intervjuguide är utformad utifrån teman som vi tagit fram ur tidigare forskning. Både empirin och analysen utgår från ett antal teman som påverkar de tre stegen i processen vilka är förberedelse, utlandsvistelse och hemkomst. Våra resultat är i det stora hela en bekräftelse på det som tidigare forskning visar, nämligen att utlandstjänstgöring är en stor investering både för företagets och individens sida och att det är viktigt att se till alla delar av processen för att få ut maximala nyttan av utlandstjänstgöringen för företaget. Vår slutsats är att Företaget har en utarbetat urvalsprocess och att samtliga respondenter har varit nöjda med sin utlandstjänstgöring. Företaget värdesätter de kunskaper som repatriaten återvänder till hemorganisationen med men detta har inte framgått till respondenterna, vilket leder oss in på de brister som är genomgående och berör hela processen. Det handlar om brister i kommunikation, avsaknad av karriärplanering och ringa förberedelser. En slutsats som skiljer sig från tidigare forskning är samtliga respondenter anser att de anpassat sig bra trots att Företaget satsar lite på att förbereda dem inför uppdraget.sv
dc.language.isoswesv
dc.titleUtlandstjänstgöring - Före, under, eftersv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Programme on Human Resource Development and Labour Relationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Personalvetarprogrammetswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post