dc.contributor.author | Emmoth, Clara | |
dc.contributor.author | Lenes, Mirja | |
dc.date.accessioned | 2010-10-25T09:44:52Z | |
dc.date.available | 2010-10-25T09:44:52Z | |
dc.date.issued | 2010-10-25 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23831 | |
dc.description.abstract | Allt fler företag har delar av sin verksamhet utomlands vilket medför att personal skickas
på utlandstjänst för att sprida kunskaper och företagskultur. Att skicka medarbetare
utomlands är en investering och medarbetaren anses ofta ha hög potential och förbereds
för att kunna avancera inom företaget. För att utlandstjänstgöringen ska bli lyckad är det
viktigt att företag har en utarbetad process för hanteringen av personal som är
stationerad utomlands.
I den här studien undersöks ett företags process för utlandstjänstgöring ur ett HRperspektiv.
Vi kommer att fokusera på processen utifrån arbetsgivarens perspektiv och
begränsar vår undersökning till ett företag som vi kommer att benämna som Företaget i
vår uppsats. Studien är baserad på tidigare forskning samt egen empiri och mynnar ut i
förslag till förbättringar för Företagets process för utlandstjänstgöring
Vår undersökning är baserad på Kvales sju steg som består av tematisering,
planering, intervjuer, samtycke, utskrift, analys och verifiering. Empirisk data har
samlats in genom åtta semistrukturerade intervjuer med sex expatriater/repatriater, den
ansvarige för utlandstjänstgöring på Företaget samt Agneta Häll som varit verksam som
Expatriate Manager på Volvo Group. Vår intervjuguide är utformad utifrån teman som vi
tagit fram ur tidigare forskning. Både empirin och analysen utgår från ett antal teman
som påverkar de tre stegen i processen vilka är förberedelse, utlandsvistelse och
hemkomst.
Våra resultat är i det stora hela en bekräftelse på det som tidigare forskning visar,
nämligen att utlandstjänstgöring är en stor investering både för företagets och individens
sida och att det är viktigt att se till alla delar av processen för att få ut maximala nyttan
av utlandstjänstgöringen för företaget. Vår slutsats är att Företaget har en utarbetat
urvalsprocess och att samtliga respondenter har varit nöjda med sin utlandstjänstgöring.
Företaget värdesätter de kunskaper som repatriaten återvänder till hemorganisationen
med men detta har inte framgått till respondenterna, vilket leder oss in på de brister som
är genomgående och berör hela processen. Det handlar om brister i kommunikation,
avsaknad av karriärplanering och ringa förberedelser. En slutsats som skiljer sig från
tidigare forskning är samtliga respondenter anser att de anpassat sig bra trots att
Företaget satsar lite på att förbereda dem inför uppdraget. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.title | Utlandstjänstgöring - Före, under, efter | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Programme on Human Resource Development and Labour Relation | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Personalvetarprogrammet | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |