dc.description.abstract | Diabetes är en komplex sjukdom, som efter många års duration kan leda till att diabetespatienten drabbas av komplikationer i olika former. För att patienten ska kunna leva ett så normalt liv som möjligt med sin sjukdom krävs det att denne får en grundlig och bra undervisning av vårdpersonal med goda kunskaper och erfarenheter om diabetes. På många sjukhus finns det idag särskilda diabetesteam, som består av läkare, diabetessjuksköterska, dietist och sjukgymnast. En yrkeskategori, som de senaste åren och kommit att ingå i diabetesteamet är undersköterskan. Syftet med den här studien är att beskriva undersköterskans patientundervisning inom diabetesvården och vad deras undervisning består av. Ansatsen har varit kvalitativ och metoden har bestått av öppna intervjuer där undersköterskan fått beskriva hur de arbetar med undervisningen av diabetespatienter. Studien har genomförts på en klinik, på ett större sjukhus i södra Sverige, som är specialiserade på diabetesvård. Bandinspelade intervjuer gjordes med 5 utvalda undersköterskor, som deltog i undervisningen av diabetespatienter. Frågorna som ställdes var öppna, som följdes upp med följdfrågor, där undersköterskorna fick utveckla sina svar och funderingar. Följdfrågorna blev skiftande vid de olika intervjutillfällena. I bakgrunden beskrevs undervisningens utveckling genom åren och då ur sjuksköterskans perspektiv. Information, pedagogik, patient empowerment, kommunikation, kunskap och kompetens var begrepp, som beskrevs. Tidigare forskning om patient empowerment togs också upp. Resultatet visar att undersköterskorna undervisar inom många olika områden av diabetesvården. Genom att de arbetar nära patienten får de god kännedom patientens behov och resurser. Undervisningen som bedrivs är informell. Nära samarbete med diabetessjuksköterska, dietist och sjukgymnast ger dem viktiga kunskaper om insulin, kost och motion och dess inverkan på sjukdomen. Vidare forskning kring undersköterskans undervisning skulle kunna leda fram till vidareutveckling av det nära samarbete mellan undersköterskan och sjuksköterskan. | sv |