Inte annorlunda på teatern: En kvalitativ studie om normalitet och annorlundahet i teaterarbete
Sammanfattning
En kvalitativ studie med en deduktiv ansats där syftet är att undersöka vad begreppen normalitet/ annorlundahet, funktionsnedsättning/ funktions¬¬fullkomlighet innebär i arbetet på en teater där skådesplare med intellektuell funktionsnedsättning arbetar. Avsikten är att besvara följande frågeställningar om teaterverksamheten:
De olika individernas motiv för teaterarbetet?
Mål med teaterarbetet för de olika individerna?
Vad är möjligt och vari ligger begränsningarna för teaterarbetet?
Materialinsamlingen har gjorts genom kvalitativ forskningsintervju och analysen har gjorts med begrepp hämtade från cripteori; Funktionsfullkomlighet/funktionsnedsättning, normalitet/ annorlundahet och normaten. Resultatet visar att förhållandet till normalitet och annorlundahet på teatern är präglat av ambivalens och motsättningar. Motiv och mål är av olika karaktär och beror till viss del på vilken position man har i verksamheten. Teatern öppnar många nya möjligheter. Intressant är omgivningens centrala plats i arbetet både som motiv, mål och medel. Kroppen vinner utrymme, frihet och acceptans genom teaterarbetet samtidigt som arbetet paradoxalt också påminner den enskilde om den egna kroppens begränsningar, eller är det de normerande förebilderna som begränsar?
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2010-11-01Författare
Aspholm, Annika
Nyckelord
Teater, normalitet, cripteori, intellektuell funktionsnedsättning, funktionshinder
Språk
swe