• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Meningen med läxor. En undersökning om läxor ur lärares perspektiv.

Sammanfattning
ABSTRACT Titel: Meningen med läxor - En undersökning om läxor ur lärares perspektiv. Författare: Karin Svensson & Britta Svensson Institution: Sociologiska Institutionen, Göteborgs Universitet Handledare: Ylva Ulfsdotter Eriksson Typ av arbete: Examensarbete 10 poäng, Nya Lärarprogrammet Antal sidor: 36 Tidpunkt: Höstterminen 2005 Bakgrund: Anledningen till att vi valde ämnet läxor var att vi upplevde att lärare ger olika mycket och skilda typer av läxor och vi ville undersöka syftet med dessa. Det som först väckte vårt intresse var en artikelserie i ICA-kuriren där olika problem med läxor diskuterades. Syfte och frågeställningar: Vi har för avsikt att undersöka om lärare idag använder sig av läxor eller inte i undervisningen. Vårt syfte med arbetet är att ta reda på för- och nackdelar med läxor och vem de är till för. Arbetets fokus är huruvida lärarna uppfattar läxorna som nödvändiga för elevens lärande. Vi tror också att vårt resultat kan leda till att vi lättare ska kunna förhålla oss till läxor i vår kommande profession. För att uppfylla syftet har vi formulerat följande frågor: Vilken syn har lärare på läxor? Vem är läxorna till för och i vilket syfte används de? Vilka fördelar/nackdelar har läxorna för elevens lärande? Hur upplever lärarna samverkan med föräldrar och elever? Material och metod: Vi har gjort en kvalitativ undersökning. Vårt material består av intervjuer, styrdokument, tidigare forskning samt tidningsartiklar. Huvudresultat: Vi har kommit fram till att som skolsituationen ser ut idag, är det svårt att klara sig utan läxor i undervisningen. För att läxorna ska bidra till ett bättre lärande krävs det att dessa används på ett professionellt sätt. Vår undersökning har lett till att vi har blivit medvetna om varför man har läxor och hur man kan använda dessa på ett bra sätt. Vi tror också att vårt arbete ska kunna vägleda andra pedagoger i deras yrkesroll. Nyckelord: Läxa, stress, lärande, elevinflytande och föräldrasamverkan.
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/238
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
ht05 2480-016.pdf (139.8Kb)
Datum
2005
Författare
Svensson, Britta
Svensson, Karin
Nyckelord
läxa
stress
lärande
elevinflytande
föräldrasamverkan
Serie/rapportnr.
ht05 2480-016
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV