dc.description.abstract | ABSTRACT
Titel: Meningen med läxor -
En undersökning om läxor ur lärares perspektiv.
Författare: Karin Svensson & Britta Svensson
Institution: Sociologiska Institutionen, Göteborgs Universitet
Handledare: Ylva Ulfsdotter Eriksson
Typ av arbete: Examensarbete 10 poäng, Nya Lärarprogrammet
Antal sidor: 36
Tidpunkt: Höstterminen 2005
Bakgrund: Anledningen till att vi valde ämnet läxor var att vi upplevde att lärare ger olika
mycket och skilda typer av läxor och vi ville undersöka syftet med dessa. Det som först
väckte vårt intresse var en artikelserie i ICA-kuriren där olika problem med läxor
diskuterades.
Syfte och frågeställningar:
Vi har för avsikt att undersöka om lärare idag använder sig av läxor eller inte i
undervisningen. Vårt syfte med arbetet är att ta reda på för- och nackdelar med läxor och vem
de är till för. Arbetets fokus är huruvida lärarna uppfattar läxorna som nödvändiga för elevens
lärande. Vi tror också att vårt resultat kan leda till att vi lättare ska kunna förhålla oss till läxor
i vår kommande profession. För att uppfylla syftet har vi formulerat följande frågor:
Vilken syn har lärare på läxor?
Vem är läxorna till för och i vilket syfte används de?
Vilka fördelar/nackdelar har läxorna för elevens lärande?
Hur upplever lärarna samverkan med föräldrar och elever?
Material och metod: Vi har gjort en kvalitativ undersökning. Vårt material består av
intervjuer, styrdokument, tidigare forskning samt tidningsartiklar.
Huvudresultat: Vi har kommit fram till att som skolsituationen ser ut idag, är det svårt att
klara sig utan läxor i undervisningen. För att läxorna ska bidra till ett bättre lärande krävs det
att dessa används på ett professionellt sätt. Vår undersökning har lett till att vi har blivit
medvetna om varför man har läxor och hur man kan använda dessa på ett bra sätt. Vi tror
också att vårt arbete ska kunna vägleda andra pedagoger i deras yrkesroll.
Nyckelord: Läxa, stress, lärande, elevinflytande och föräldrasamverkan. | eng |