Visa enkel post

dc.contributor.authorSvensson, Britta
dc.contributor.authorSvensson, Karin
dc.date.accessioned2006-02-09T13:58:03Z
dc.date.available2006-02-09T13:58:03Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/238
dc.description.abstractABSTRACT Titel: Meningen med läxor - En undersökning om läxor ur lärares perspektiv. Författare: Karin Svensson & Britta Svensson Institution: Sociologiska Institutionen, Göteborgs Universitet Handledare: Ylva Ulfsdotter Eriksson Typ av arbete: Examensarbete 10 poäng, Nya Lärarprogrammet Antal sidor: 36 Tidpunkt: Höstterminen 2005 Bakgrund: Anledningen till att vi valde ämnet läxor var att vi upplevde att lärare ger olika mycket och skilda typer av läxor och vi ville undersöka syftet med dessa. Det som först väckte vårt intresse var en artikelserie i ICA-kuriren där olika problem med läxor diskuterades. Syfte och frågeställningar: Vi har för avsikt att undersöka om lärare idag använder sig av läxor eller inte i undervisningen. Vårt syfte med arbetet är att ta reda på för- och nackdelar med läxor och vem de är till för. Arbetets fokus är huruvida lärarna uppfattar läxorna som nödvändiga för elevens lärande. Vi tror också att vårt resultat kan leda till att vi lättare ska kunna förhålla oss till läxor i vår kommande profession. För att uppfylla syftet har vi formulerat följande frågor: Vilken syn har lärare på läxor? Vem är läxorna till för och i vilket syfte används de? Vilka fördelar/nackdelar har läxorna för elevens lärande? Hur upplever lärarna samverkan med föräldrar och elever? Material och metod: Vi har gjort en kvalitativ undersökning. Vårt material består av intervjuer, styrdokument, tidigare forskning samt tidningsartiklar. Huvudresultat: Vi har kommit fram till att som skolsituationen ser ut idag, är det svårt att klara sig utan läxor i undervisningen. För att läxorna ska bidra till ett bättre lärande krävs det att dessa används på ett professionellt sätt. Vår undersökning har lett till att vi har blivit medvetna om varför man har läxor och hur man kan använda dessa på ett bra sätt. Vi tror också att vårt arbete ska kunna vägleda andra pedagoger i deras yrkesroll. Nyckelord: Läxa, stress, lärande, elevinflytande och föräldrasamverkan.eng
dc.format.extent143162 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosveng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesht05 2480-016eng
dc.subjectläxaeng
dc.subjectstresseng
dc.subjectlärandeeng
dc.subjectelevinflytandeeng
dc.subjectföräldrasamverkaneng
dc.titleMeningen med läxor. En undersökning om läxor ur lärares perspektiv.eng
dc.typeStudent Paper Ceng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post