• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Närståendes upplevelser av vård i livets slutskede inom sluten hälso- och sjukvård.

Relatives experiences of end of life care in an inpatient setting.

Abstract
Vård i livets slutskede på en vårdavdelning kan vara problematiskt och det är lätt att den närstående hamnar vid sidan av. Trots de hinder som kan ses är närstående, enligt kompetensbeskrivningen, Joyce Travelbees definition av omvårdnad och WHO´s definition av palliativ vård, en viktig del i sjuksköterskans ansvarsområde. Detta återspeglas i de fyra hörnstenar för palliativ vård som lyfts fram i SOU 2001:6: Symptomkontroll i vid bemärkelse, samarbete av ett mångprofessionellt arbetslag, kommunikation och relation samt stöd till närstående. Behov definieras som ett inneboende krav på upphävande av viss brist och är enligt Maslow uppdelat i flera nivåer, från grundläggande såsom mat, dryck och sömn upp till självförverkligande. Bemötande är ett komplext begrepp som innefattar en mångfald av aspekter relaterat till hur vi närmar oss andra människor, däribland människosyn, synen på vårt yrke och respekt för andra människor. Syftet var att beskriva närståendes upplevelser av vård i livets slutskede inom sluten hälso- och sjukvård. Litteraturstudien följer Fribergs modell, att bidra till evidensbaserad omvårdnad med grund i analys av kvalitativ forskning. Nio vetenskapliga artiklar inkluderades i studien och analyserades. Resultatet visade att närstående upplevde sjukhusmiljön som bristfällig. De hade ett behov av detaljerad och återkommande information om patienten och dess tillstånd som inte alltid uppfylldes. De hade även ett starkt behov av att vara nära patienten och några ville aktivt delta i omvårdnaden. Regler och rutiner som hänsynslöst följdes kunde skapa bekymmer för närstående. Vissa närstående försökte rättfärdiga personalens beteende. Närstående uttryckte även ett stort behov av individuell bekräftelse såväl för sig själv som för patienten, vilket var avgörande för en positiv upplevelse. Symptomlindring upplevdes som viktig. Slutsatsen blev att närstående under denna svåra tid upplevde behov av att bli behandlade med respekt och inbjudna till samverkan med personalen. Detta ställer krav på vårdpersonalens bemötande av och kommunikation med de närstående.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/23929
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
gupea_2077_23929_1.pdf (449.4Kb)
Date
2010-11-22
Author
Kareld, Lisa
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV