• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skolsköterskors upplevelser av sekretessens betydelse i omvårdnadsarbetet

The meaning of confidentiality in school health care- schoolnurses experiences of the meaning of confidentiality in caring

Abstract
Introduktion: Skolsköterskans omvårdnadsarbete styrs bl.a. av sekretesslagen. I juli 2011 kommer vissa ändringar i offentlighets och sekretesslagen börja tillämpas. Dessa förändringar leder till att skolsköterskornas sekretess gentemot skolpsykolog, kurator, specialpedagog, rektor som ingår i elevhälsan delvis luckras upp. Svenska skolläkarföreningen och Skolsköterskornas riksförbund befarar att detta kan komma att negativt påverka skolhälsovårdens relation till elever och föräldrar. Frågan var då hur skolsköterskorna upplever sekretessen i sitt omvårdnadsarbete. Har den betydelse? Detta område var sparsamt undersökt i tidigare forskning. Syfte: Syftet med denna pilotstudie var att beskriva skolsköterskornas upplevelse av sekretessens betydelse i omvårdnadsarbetet. Metod: Som del av en forskningsplan gjordes en pilotstudie där kvalitativ metod med öppna intervjufrågor användes. För att analysera datan användes kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Skolsköterskor upplevde att sekretessen hade betydelse för relationer till elevhälsan, föräldrar och elever. Ett förtroende till elevhälsan kunde leda till att de delgav mer information om elever än vad de egentligen borde. För att kunna hjälpa eleven var det viktigt att få samtycke från elev och familj i de planerade åtgärderna. Sekretessen hade även betydelse för skolsköterskerollen vilket kunde komma till uttryck genom känslor av utanförskap och ensamhet Skolsköterskorna upplevde att handledning var viktigt. Diskussion: Tidigare forskning visar på att skolsköterskor ibland känner sig isolerade och ensamma i sin roll pga. sekretessen. Skolsköterskorna i pilotstudien upplevde också att sekretessen kunde leda till en känsla av ensamhet. Handledning sågs som viktig för att få möjlighet att lyfta upp saker som var tunga att härbärgera vilket även framkommit i tidigare studier. Slutsats: Sekretessen påverkar både skolsköterskans roll och hennes omvårdnadsarbete. Sekretessen leder också till ett behov av att ventilera och få bekräftelse för sitt agerande.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/23957
Collections
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
gupea_2077_23957_1.pdf (317.0Kb)
Date
2010-11-24
Author
Blylod, Jennie
Widholm Jolgård, Pernilla
Keywords
Confidentiality
school nurse
care
school health service
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV