• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

IT som kompenserande hjälpmedel för elever med dyslexi.

Sammanfattning
Abstract Institution: Institutionen för pedagogik och didaktik Författare: Anna Glans och Andreas Lindhardt Titel: IT som kompenserande hjälpmedel för elever med dyslexi. Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur man med IT kan stödja elever med dyslexi att läsa och skriva. För att komma fram till detta har vi utgått från följande frågeställningar: • Hur har IT använts som stöd för personer med dyslexi i sin läs- och skrivutveckling? • Vilka skäl förs fram i aktuell forskning för att använda IT-hjälpmedel för elever med dyslexi? • Vad finns det för IT-baserade hjälpmedel på svenska för elever med dyslexi? Vår undersökning bygger på en litteraturstudie av forskningsrapporter publicerade mellan åren 1995 till 2005. Genom litteraturstudien har vi studerat hur man har använt IT som stöd vid dyslexi. Vidare belyste vi också hur man med hjälp av IT på ett visuellt och auditivt sätt kan erbjuda eleverna stöd i textbearbetningar av olika slag. Genom att ta del av forskningsrapporter om hur olika IT-program har fungerat för personer med dyslexi, kunde vi se att det fanns flera möjligheter att med hjälp av IT kunna kompensera deras svårigheter. IT-programmen och hjälpmedlen var många, vilket gav eleverna med dyslexi en stor valfrihet att välja det som passade dem bäst. Det ansågs också finnas nackdelar med IT som stöd. Forskare lyfte upp problemområden som till exempel alltför ojämn teknisk standard i skolorna, för lite forskning på området och för dåliga kunskaper bland lärare. Vi kunde ändå uttyda en positiv bild av IT. I samtliga rapporter där olika IT-hjälpmedel användes, visade eleverna på goda resultat. Dock bör poängteras att studierna inte var så ingående och att försökspersonerna inte var så många till antalet. Sammanfattningsvis kan sägas att IT som stöd ansågs vara bra på grund av sin anpassningsbarhet och möjlighet till att tala till många sinnen. Det betonades att ju fler sinnen som aktiverades, desto lättare blev det för personerna med dyslexi att ta till sig kunskaper. Dessutom kunde IT-hjälpmedlen vara ett sätt för elever med dyslexi att utvecklas mot självständighet, då det gavs alternativa sätt att på egen hand tillgodogöra sig skriven text. Sökord: dyslexi, kompenserande, hjälpmedel, IT-stöd, dator, stödundervisning
Utgivare
Göteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning
URL:
http://hdl.handle.net/2077/239
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
HT05-2611-029.pdf (956.6Kb)
Datum
2005
Författare
Lindhardt, Andreas
Glans, Anna
Nyckelord
dyslexi
kompenserande
hjälpmedel
IT-stöd
dator
stödundervisning
Serie/rapportnr.
ht05 2611-029
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV