”Vilka teorier och metoder använder sig lärare av när de undervisar elever i läsinlärning?” En kvalitativ studie om pedagogers varierade sätt att arbeta med olika teorier och metoder i läsinlärning och läsning.
Abstract
Sammanfattning: Syftet med studien är att se vilka teorier och metoder som pedagoger arbetar med i dagens
läsinlärning. I lärarutbildningen har jag av lärare, föreläsare och litteratur förstått att det är viktigt att knyta ihop
lästeori med metod och att läraren bör variera sin undervisning med olika metoder i läsinlärningen.
Efter att ha läst litteratur och forskning sände jag ut en enkät till en grupp verksamma lärare som arbetar med
läsinlärning i skolan. Jag ville undersöka och få en djupare kunskap om hur verksamma lärare funderar på
läsinlärningens teorier och metoder.
För att få en förståelse för hur läsundervisningen kan varieras med hjälp av olika metoder och teorier i dagens
skola var det intressant att se hur svenskämnet i Sverige har utvecklats under tid. En redovisning om skolans
olika läroplaner genom historien är intressant för att få en helhetssyn till dagens undervisningsmetoder och
läraryrkets utveckling.
Den kvalitativa enkäten visade att det var svårt att få reda på vilken teori eller metod som dominerade utifrån
informanternas svar, men resultatet visade att verksamma lärare arbetar på det sätt som dagens forskning
förespråkar. Litteraturen, forskningen och de medverkande lärarna pratade alla om betydelsen av att låta de olika
teorierna och metoderna samverka. De anpassar sina metoder både utifrån individen och utifrån gruppen.
Lärarna vet att eleverna lär sig läsa på en mängd olika sätt och varierar därför undervisningen med olika
läsmetoder. Resultatet visar att det är viktigt att alla lärare, som arbetar med barn i yngre åldrar, har kunskap om
läsinlärning och de teorier och metoder som hör ihop med den.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Bidegård, Annica
Keywords
lästeori
läsmetod
läroplan,
Language
sv