• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Vilka teorier och metoder använder sig lärare av när de undervisar elever i läsinlärning?” En kvalitativ studie om pedagogers varierade sätt att arbeta med olika teorier och metoder i läsinlärning och läsning.

Abstract
Sammanfattning: Syftet med studien är att se vilka teorier och metoder som pedagoger arbetar med i dagens läsinlärning. I lärarutbildningen har jag av lärare, föreläsare och litteratur förstått att det är viktigt att knyta ihop lästeori med metod och att läraren bör variera sin undervisning med olika metoder i läsinlärningen. Efter att ha läst litteratur och forskning sände jag ut en enkät till en grupp verksamma lärare som arbetar med läsinlärning i skolan. Jag ville undersöka och få en djupare kunskap om hur verksamma lärare funderar på läsinlärningens teorier och metoder. För att få en förståelse för hur läsundervisningen kan varieras med hjälp av olika metoder och teorier i dagens skola var det intressant att se hur svenskämnet i Sverige har utvecklats under tid. En redovisning om skolans olika läroplaner genom historien är intressant för att få en helhetssyn till dagens undervisningsmetoder och läraryrkets utveckling. Den kvalitativa enkäten visade att det var svårt att få reda på vilken teori eller metod som dominerade utifrån informanternas svar, men resultatet visade att verksamma lärare arbetar på det sätt som dagens forskning förespråkar. Litteraturen, forskningen och de medverkande lärarna pratade alla om betydelsen av att låta de olika teorierna och metoderna samverka. De anpassar sina metoder både utifrån individen och utifrån gruppen. Lärarna vet att eleverna lär sig läsa på en mängd olika sätt och varierar därför undervisningen med olika läsmetoder. Resultatet visar att det är viktigt att alla lärare, som arbetar med barn i yngre åldrar, har kunskap om läsinlärning och de teorier och metoder som hör ihop med den.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24192
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_24192_1.pdf (111.5Kb)
Date
2010
Author
Bidegård, Annica
Keywords
lästeori
läsmetod
läroplan,
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV