En föränderlig miljö för motoriskt lärande – en kvalitativ studie av inomhusmiljöns utformning i förskolan
Abstract
Metod
Vi har genomfört 14 barnintervjuer och 5 pedagogintervjuer på två förskolor i två kommuner i Västsverige.
Genom observationer på de här förskolorna har vi sett verksamheten på nära håll och tagit del av hur rummen på
förskolorna är utformade samt vad barnen sysselsätter sig med. Den litteratur som berör ämnena inomhusmiljö
och motorik kopplar vi samman med de resultat vi fått i våra intervjuer och observationer. Litteraturen vi valt att
belysa är uppdelad i tre delar. Den första delen behandlar förskolan ur ett historiskt perspektiv och vad våra
styrdokument säger om vårt valda ämne. I den andra delen är de lärandeteorier som vårt arbete tar utgångspunkt i
beskrivna. Den sista delen av litteraturgenomgången tar upp forskning som gjorts kring den pedagogiska
inomhusmiljön i förskolan.
Resultat
Vi ser genom vårt resultat att pedagogerna uppfattar inomhusmiljön på förskolan som en viktig arena för barns
motoriska utveckling. De menar att det är avgörande hur man utformar miljön för att barnen ska tillägna sig nya
erfarenheter och att det är av stor vikt att läroplanen är synlig i verksamheten. Vi ser likheter i pedagogernas
synsätt, då de försöker att ha ett tillåtande förhållningssätt och inspirera barnen med hjälp av materialet. Barnen
sysselsätter sig med olika motoriska aktiviteter i förskolans rum, men deras möjligheter att utforma
inomhusmiljön är begränsad.
Betydelse för läraryrket
Vi ser vårt ämne som betydelsefullt att synliggöra för pedagoger eftersom den fysiska inomhusmiljön är en
viktig del i barns vardag som ska bidra till det livslånga lärandet. Läroplanen talar om för oss hur vi bör bedriva
den pedagogiska verksamheten utifrån mål och syften som gynnar en kunskapsutveckling hos barn. Därför
behöver pedagoger fokusera på hur läroplanen kan användas och följas upp i yrkesutövningen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Nyman, Linda
Nilsson, Ann-Louise
Keywords
Förskola
inomhusmiljö
motorisk utveckling
barn
Language
sv