• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En föränderlig miljö för motoriskt lärande – en kvalitativ studie av inomhusmiljöns utformning i förskolan

Sammanfattning
Metod Vi har genomfört 14 barnintervjuer och 5 pedagogintervjuer på två förskolor i två kommuner i Västsverige. Genom observationer på de här förskolorna har vi sett verksamheten på nära håll och tagit del av hur rummen på förskolorna är utformade samt vad barnen sysselsätter sig med. Den litteratur som berör ämnena inomhusmiljö och motorik kopplar vi samman med de resultat vi fått i våra intervjuer och observationer. Litteraturen vi valt att belysa är uppdelad i tre delar. Den första delen behandlar förskolan ur ett historiskt perspektiv och vad våra styrdokument säger om vårt valda ämne. I den andra delen är de lärandeteorier som vårt arbete tar utgångspunkt i beskrivna. Den sista delen av litteraturgenomgången tar upp forskning som gjorts kring den pedagogiska inomhusmiljön i förskolan. Resultat Vi ser genom vårt resultat att pedagogerna uppfattar inomhusmiljön på förskolan som en viktig arena för barns motoriska utveckling. De menar att det är avgörande hur man utformar miljön för att barnen ska tillägna sig nya erfarenheter och att det är av stor vikt att läroplanen är synlig i verksamheten. Vi ser likheter i pedagogernas synsätt, då de försöker att ha ett tillåtande förhållningssätt och inspirera barnen med hjälp av materialet. Barnen sysselsätter sig med olika motoriska aktiviteter i förskolans rum, men deras möjligheter att utforma inomhusmiljön är begränsad. Betydelse för läraryrket Vi ser vårt ämne som betydelsefullt att synliggöra för pedagoger eftersom den fysiska inomhusmiljön är en viktig del i barns vardag som ska bidra till det livslånga lärandet. Läroplanen talar om för oss hur vi bör bedriva den pedagogiska verksamheten utifrån mål och syften som gynnar en kunskapsutveckling hos barn. Därför behöver pedagoger fokusera på hur läroplanen kan användas och följas upp i yrkesutövningen.    
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24193
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_24193_1.pdf (172.7Kb)
Datum
2010
Författare
Nyman, Linda
Nilsson, Ann-Louise
Nyckelord
Förskola
inomhusmiljö
motorisk utveckling
barn
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV