• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Våldsprevention i skolan Hur bör grovt våld mellan skolungdomar förebyggas?

Sammanfattning
Alla elever ska kunna gå till sin skola och känna sig trygga. Det finns många ungdomar som idag upplever otrygghet, på grund av konflikter och våldsamheter i skolmiljön. Avsikten med den här studien är att bidra till gynnsammare förutsättningar beträffande arbetet för en tryggare skola. Uppsatsen vänder sig i första hand till skolpersonal och lärarstudenter. Studien innehåller tidigare forskning och teori om våldsprevention i skolan och de teoretiska utgångspunkterna är uppdelade i social, situationell och repressiv brottsprevention. Den sociala handlar om att minska brottsbenägenheten, den situationella handlar om att reducera människors tillfällen att begå brott, medan den repressiva handlar om att förhindra en individs möjlighet att begå ett brott. Studiens huvudsyfte är att undersöka hur grovt våld mellan skolungdomar bör förebyggas utifrån Brå (Brottsförebyggande rådet), Skolverket och intervjuade lärare. Intervjumaterialet består av fyra ordagrant transkriberade intervjuer med sex grundskolelärare i Göteborg. Intervjumetoden var kvalitativ och frågorna har anpassats efter våra respondenters bakgrund. När de våldspreventiva strategierna som tagits upp av Brå, Skolverket och studiens respondenter redovisas, delas strategierna upp under rubrikerna social, situationell och repressiv våldsprevention. Brå rekommenderar fler preventiva åtgärder av social karaktär, än vad Skolverket gör. Även studiens respondenter är mer positiva till social våldsprevention, jämfört med situationell och repressiv. Konflikttrappan visar hur en konflikt trappas upp och kan med fördel användas när konflikter måste dämpas. Brottstriangeln har sidorna brottsplats, gärningsperson och offer. För att förhindra ett brott kan en av sidorna uteslutas. Studien tyder på att skolvåld uppstår ur konflikter och relationsproblem. Därför bör konflikttrappan vara mer lämpad än brottstriangeln, gällande det våldspreventiva arbetet i skolan. Den huvudsakliga slutsatsen är att social våldsprevention bör vara primär, situationell våldsprevention bör vara sekundär och repressiv våldsprevention bör vara tertiär.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24194
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_24194_1.pdf (728.3Kb)
Datum
2010
Författare
Hultberg, Jonas
Berne, Ulf
Nyckelord
Brottstriangeln
Brå
grovt våld
handlingsplan
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV