Kemiundervisning i vision II – bara en vision eller realitet?
Sammanfattning
Bakgrund: Intresset i kemi har sjunkit de senaste åren. Likaså förståelsen. Forskare runtom
i världen är väl medvetna om problematiken. Större delen av
kemiundervisningen idag går ut på att introducera eleverna i naturvetenskap,
syftet är främst att utbilda nya naturvetare. Naturvetenskap framhålls som kall
och rationell, fri från värderingar. Detta perspektiv omnämns i litteratur som
undervisning i vision I. Kemin eleverna som lär sig har de således mycket liten
glädje av utanför skolans fyra väggar och kemiämnet kan lätt få stämpeln
meningslös. Det finns alternativ till vision I. I det alternativa perspektivet, vision
II, utgår undervisningen från elevernas vardag. Undervisning i vision II syftar
dels till att allmänbilda men även att problematisera naturvetenskapens
användande i samhället, då den alltid influeras av ekonomi, politik och etiska
perspektiv. Undervisning enligt Vision II ligger i linje med läroplanen, som bl.a.
säger att skolan ska fostra framtida, ansvarstagande medborgare. Den aktuella
skolans uttalade kunskapssyn vittnar om intentioner som är i linje med
läroplanen och därmed också naturvetenskaplig undervisning enligt vision II.
Syfte, forskningsfråga
& frågeställning: Syfte var att se om aktuell skola som utger sig för att ha en kunskapssyn i linje
med läroplanen, har anammat den i kemiundervisningen och arbetar enligt
vision II?
Syftet försökte besvaras utifrån följande frågeställning:
Är innehållet i kemiundervisningen baserad bara på fakta eller utgår den från
elevernas behov och deras vardag?
Metod & material: Undersökningen bygger på intervjuer av fyra elever samt en lärare. Intervjuerna
har kompletterats med observationer vid tre lektionstillfällen. Resultaten har
sedan ställts mot aktuell litteratur på området.
Resultat: Undervisningen utgår inte från elevens vardag och är till största del baserad på
fakta. Slutsatsen utifrån intervjuer och observationer är att skolans
kemiundervisning visar få tecken på att arbeta enligt vision II. Läraren har dock
goda ambitioner och eleverna verkar trivas på utbildningen.
Betydelse för läraryrket: Uppmärksammandet av problematiken i kemiundervisningen kan inte nog lyftas
fram. För att nå en förändring krävs målmedvetet lärararbete och
självrannsakan. Denna uppsats kan bidra till att medvetandegöra blivande och
verksamma lärare om den problematik man dagligen bemöter, vilka t.ex. kan
vara memoriserande av fakta utan djupinlärning.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2010Författare
Ringh, Peter
Nyckelord
kemiundervisning
undervisningsmetod
vision I
vi
Språk
sv