Den kinestetiska inläraren – Rörelsens och sinnenas betydelse för inlärningen inom särskolan
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med vårt arbete var att undersöka om och i så fall hur rörelse påverkar inlärningsförmågan. Vi har utgått
från frågeställningarna: Vilken inverkan har rörelse/motorisk träning för inlärningsförmågan? och Vad anser
pedagogerna om rörelse i undervisningen?
Vi har genom litteraturstudier och tidigare projekt undersökt vad som händer i kroppen vid rörelse och om det i
sin tur kunde påverka inlärningsförmågan. Vi har även intervjuat pedagoger inom särskolan för att ta reda på vad
de anser att rörelse kan göra och hur det används i verksamheten. Vi har med hjälp av litteraturstudier och
tidigare projekt kunnat förtydliga pedagogernas svar om vad de anser att rörelse gör för inlärnings – och
koncentrationsförmågan.
Det vi kommit fram till i undersökningen är att rörelse kan påverka inlärningsförmågan på olika sätt beroende på
syfte och mål med den rörelseträning som i så fall bedrivs. Vi har utifrån litteraturstudier även sett att en
inlärningssituation är beroende av hur väl den sensoriska miljön ser ut.
Vi anser att detta arbete är av stor vikt för oss som blivande idrottslärare med specialpedagogisk inriktning
eftersom uppsatsen handlar om hur elever på ett fördelaktigt vis kan hjälpas genom att pedagoger har förståelse
och kunskap om hur inlärning – och koncentrationssvårigheter eventuellt kan underlättas.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Knutsson, Niklas
Gillholm, Josefin
Keywords
Rörelse (motorik)
sinnen
inlärningsförmåga
peda
Language
sv