Visa enkel post

dc.contributor.authorKnutsson, Niklassv
dc.contributor.authorGillholm, Josefinsv
dc.date.accessioned2011-01-25T13:50:26Z
dc.date.available2011-01-25T13:50:26Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24199
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med vårt arbete var att undersöka om och i så fall hur rörelse påverkar inlärningsförmågan. Vi har utgått från frågeställningarna: Vilken inverkan har rörelse/motorisk träning för inlärningsförmågan? och Vad anser pedagogerna om rörelse i undervisningen? Vi har genom litteraturstudier och tidigare projekt undersökt vad som händer i kroppen vid rörelse och om det i sin tur kunde påverka inlärningsförmågan. Vi har även intervjuat pedagoger inom särskolan för att ta reda på vad de anser att rörelse kan göra och hur det används i verksamheten. Vi har med hjälp av litteraturstudier och tidigare projekt kunnat förtydliga pedagogernas svar om vad de anser att rörelse gör för inlärnings – och koncentrationsförmågan. Det vi kommit fram till i undersökningen är att rörelse kan påverka inlärningsförmågan på olika sätt beroende på syfte och mål med den rörelseträning som i så fall bedrivs. Vi har utifrån litteraturstudier även sett att en inlärningssituation är beroende av hur väl den sensoriska miljön ser ut. Vi anser att detta arbete är av stor vikt för oss som blivande idrottslärare med specialpedagogisk inriktning eftersom uppsatsen handlar om hur elever på ett fördelaktigt vis kan hjälpas genom att pedagoger har förståelse och kunskap om hur inlärning – och koncentrationssvårigheter eventuellt kan underlättas.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectRörelse (motorik)sv
dc.subjectsinnensv
dc.subjectinlärningsförmågasv
dc.subjectpedasv
dc.titleDen kinestetiska inläraren – Rörelsens och sinnenas betydelse för inlärningen inom särskolansv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post