Lärares syn på datoranvändning i klassrummet i de tidiga skolåren
Sammanfattning
Inledning
Vårt samhälle förändras ständigt och denna förändring sker även inom skolans väggar. En av våra största
förändringar är informationsteknikens utveckling och datorns intåg i vår vardag likväl som i vår utbildning.
Syfte
Syftet med detta arbete är att genom en klassrumsstudie undersöka fyra lärares syn på informations- och
kommunikationsteknologins användning i klassrummet. Huvudfrågan i undersökningen syftar till att försöka ta
reda på hur och med vad man arbetar med datorn i klassrummet. För att undersöka detta använder jag mig av
observationer och intervjuer, med observationsschema och intervjuunderlag som material.
Resultat
Resultatet av undersökningen pekar på att lärarens syn på datoranvändningen påverkar hur man väljer att arbeta
med datorn i klassrummet. Även lärarens kunskaper i datoranvändning påverkar hur man väljer att utnyttja
datorn. Det finns en variation i synen på datoranvändningen bland de lärare som deltagit i undersökningen.
Lärarna använder sig av datorn som ett kommunikativt hjälpmedel samt som ett verktyg i elevernas läs- och
skrivutveckling.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2010Författare
Eichborn, Sofia
Nyckelord
lärares syn
datoranvändning
informations- och ko
Språk
sv