Lärares syn på datoranvändning i klassrummet i de tidiga skolåren
dc.contributor.author | Eichborn, Sofia | sv |
dc.date.accessioned | 2011-01-25T13:50:29Z | |
dc.date.available | 2011-01-25T13:50:29Z | |
dc.date.issued | 2010 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/24201 | |
dc.description.abstract | Inledning Vårt samhälle förändras ständigt och denna förändring sker även inom skolans väggar. En av våra största förändringar är informationsteknikens utveckling och datorns intåg i vår vardag likväl som i vår utbildning. Syfte Syftet med detta arbete är att genom en klassrumsstudie undersöka fyra lärares syn på informations- och kommunikationsteknologins användning i klassrummet. Huvudfrågan i undersökningen syftar till att försöka ta reda på hur och med vad man arbetar med datorn i klassrummet. För att undersöka detta använder jag mig av observationer och intervjuer, med observationsschema och intervjuunderlag som material. Resultat Resultatet av undersökningen pekar på att lärarens syn på datoranvändningen påverkar hur man väljer att arbeta med datorn i klassrummet. Även lärarens kunskaper i datoranvändning påverkar hur man väljer att utnyttja datorn. Det finns en variation i synen på datoranvändningen bland de lärare som deltagit i undersökningen. Lärarna använder sig av datorn som ett kommunikativt hjälpmedel samt som ett verktyg i elevernas läs- och skrivutveckling. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | lärares syn | sv |
dc.subject | datoranvändning | sv |
dc.subject | informations- och ko | sv |
dc.title | Lärares syn på datoranvändning i klassrummet i de tidiga skolåren | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |