• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

sen blev jag ett problem som dom inte visste vad dom skulle göra med . Om elever med psykosociala svårigheter och svårigheter i skolarbetet

Abstract
Syftet med den här uppsatsen har varit att undersöka om, och i så fall hur, psykosociala svårigheter samverkar med svårigheter i skolarbetet, och hur man som lärare kan bemöta och stötta dessa elever för att de skall lyckas med skolarbetet. De frågor jag sökt svar på är följande: § Hur tar elevers psykosociala svårigheter sig uttryck i skolan? § Vilka psykosociala svårigheter kan utgöra ett hinder för lärande? § Hur kan svårigheter i skolarbetet samverka med svårigheter på det psykosociala planet? § Hur bör lärarens roll gestalta sig i mötet med dessa elever? § Hur kan klassrumsklimatet och undervisningen anpassas för att bättre möta dessa elevers behov? Undersökningen är kvalitativ och fenomenografiskt inspirerad, och samtalsintervjuer fördes med tre lärare som är verksamma vid Individuella Programmet på två olika skolor i Västsverige. Resultatet av undersökningen visar att psykosociala svårigheter och svårigheter i skolarbetet kan samverka på ett mycket påtagligt sätt, men att de uttryck denna samverkan tar sig ibland kan ligga maskerad bakom ett flertal beteenden och symptom. Om denna negativa samverkan inte bryts, kan eleven hamna i en ond cirkel, som eleven behöver stöttning för att kunna bryta. Denna stöttning kan utgöras av uppmuntran, tålamod, en trygg och strukturerad klassrumsmiljö med tydliga gränser och en närhet till eleverna, en miljö där eleverna också upplever rimliga förväntningar och får chans att lyckas efter sina egna förutsättningar och med tillräcklig stöttning från läraren. Konsekvenserna för läraryrket blir att ökad kunskap kan behövas bland såväl verksamma lärare som blivande lärare, för att skapa kompetens kring hur denna elevgrupp kan bemötas och stöttas för att lyckas i lärandet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24207
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_24207_1.pdf (642.4Kb)
Date
2010
Author
Jansson, Annelie
Keywords
Psykosociala svårigheter
svårigheter i skolarbete
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV