sen blev jag ett problem som dom inte visste vad dom skulle göra med . Om elever med psykosociala svårigheter och svårigheter i skolarbetet
Abstract
Syftet med den här uppsatsen har varit att undersöka om, och i så fall hur, psykosociala svårigheter samverkar
med svårigheter i skolarbetet, och hur man som lärare kan bemöta och stötta dessa elever för att de skall lyckas
med skolarbetet. De frågor jag sökt svar på är följande:
§ Hur tar elevers psykosociala svårigheter sig uttryck i skolan?
§ Vilka psykosociala svårigheter kan utgöra ett hinder för lärande?
§ Hur kan svårigheter i skolarbetet samverka med svårigheter på det psykosociala planet?
§ Hur bör lärarens roll gestalta sig i mötet med dessa elever?
§ Hur kan klassrumsklimatet och undervisningen anpassas för att bättre möta dessa elevers behov?
Undersökningen är kvalitativ och fenomenografiskt inspirerad, och samtalsintervjuer fördes med tre lärare som
är verksamma vid Individuella Programmet på två olika skolor i Västsverige. Resultatet av undersökningen visar
att psykosociala svårigheter och svårigheter i skolarbetet kan samverka på ett mycket påtagligt sätt, men att de
uttryck denna samverkan tar sig ibland kan ligga maskerad bakom ett flertal beteenden och symptom. Om denna
negativa samverkan inte bryts, kan eleven hamna i en ond cirkel, som eleven behöver stöttning för att kunna
bryta. Denna stöttning kan utgöras av uppmuntran, tålamod, en trygg och strukturerad klassrumsmiljö med
tydliga gränser och en närhet till eleverna, en miljö där eleverna också upplever rimliga förväntningar och får
chans att lyckas efter sina egna förutsättningar och med tillräcklig stöttning från läraren. Konsekvenserna för
läraryrket blir att ökad kunskap kan behövas bland såväl verksamma lärare som blivande lärare, för att skapa
kompetens kring hur denna elevgrupp kan bemötas och stöttas för att lyckas i lärandet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Jansson, Annelie
Keywords
Psykosociala svårigheter
svårigheter i skolarbete
Language
sv