dc.description.abstract | Sammanfattning:
C-uppsats inom lärarutbildningen 15 hp, där vi undersöker hur åtta verksamma klasslärare i
grundskolan på olika skolor resonerar kring och arbetar med konflikter. Vi tar reda på hur
pedagogerna arbetar på ett förebyggande sätt och hur de hanterar uppkomna konflikter. I
litteraturgenomgången tas följande upp: definition av begreppet konflikt, en historisk
tillbakablick, styrdokument, likabehandlingsplan, värdegrunden, olika slags konflikter samt
olika inställningar till konflikter. Där tas även upp hur man kan arbeta förebyggande mot
konflikter och hur man kan arbeta med konflikthantering. Detta kan vara svårt att främja i
praktiken och hur man gör det på skolor kan se ut på olika sätt. Det är det som vi försöker ta
reda på genom våra åtta intervjuer som vi genomfört med verksamma klasslärare i de yngre
åldrarna. Vi får genom våra intervjuer en inblick i hur de arbetar på olika skolor för att främja
elevernas psykosociala välbefinnande. Vi får även reda på hur de arbetar förebyggande mot
konflikter och hur de hanterar konflikter. Alla skolor arbetar på ett medvetet sätt med detta
för att skapa en så god lärandemiljö som möjligt.
Syfte
Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur pedagoger som arbetar med barn i de
lägre åldrarna resonerar kring och arbetar med konflikter mellan elever, såväl förebyggande
som under en pågående konflikt.
| sv |