• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Du vet väl om att du är värdefull” En intervjustudie om hur pedagoger resonerar kring och arbetar med konflikter mellan elever.

Sammanfattning
Sammanfattning: C-uppsats inom lärarutbildningen 15 hp, där vi undersöker hur åtta verksamma klasslärare i grundskolan på olika skolor resonerar kring och arbetar med konflikter. Vi tar reda på hur pedagogerna arbetar på ett förebyggande sätt och hur de hanterar uppkomna konflikter. I litteraturgenomgången tas följande upp: definition av begreppet konflikt, en historisk tillbakablick, styrdokument, likabehandlingsplan, värdegrunden, olika slags konflikter samt olika inställningar till konflikter. Där tas även upp hur man kan arbeta förebyggande mot konflikter och hur man kan arbeta med konflikthantering. Detta kan vara svårt att främja i praktiken och hur man gör det på skolor kan se ut på olika sätt. Det är det som vi försöker ta reda på genom våra åtta intervjuer som vi genomfört med verksamma klasslärare i de yngre åldrarna. Vi får genom våra intervjuer en inblick i hur de arbetar på olika skolor för att främja elevernas psykosociala välbefinnande. Vi får även reda på hur de arbetar förebyggande mot konflikter och hur de hanterar konflikter. Alla skolor arbetar på ett medvetet sätt med detta för att skapa en så god lärandemiljö som möjligt. Syfte Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur pedagoger som arbetar med barn i de lägre åldrarna resonerar kring och arbetar med konflikter mellan elever, såväl förebyggande som under en pågående konflikt.  
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24208
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_24208_1.pdf (210.1Kb)
Datum
2010
Författare
Jillesjö, Carolina
Sundqvist, Kristin
Nyckelord
Konflikt
förebyggande
hantering
socialt samspel
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV