Musiklärares relation till musikskapande – Fem kvalitativa intervjuer med musiklärare i grundskolans år 6-9
Abstract
Det rapporten avser undersöka är hur musiklärare arbetar med musikskapande i grundskolans år 6-9 uifrån deras egen
personliga relation till musikskapande. Syftet är att få syn på detta eventuella samband. Frågeställningarna som ämnar
ringa in syftet är hur musiklärare talar om sin relation till musikskapande, hur musiklärare beskriver att de arbetar med
musikskapande i år 6-9, om det finns några hinder för musikskapande i undervisning samt strategier att hantera dessa
eventuella hinder.
Studien har ett hermeneutiskt perspektiv på de fem kvalitativa intervjuer med musiklärare som genomförts för att ringa
in problemet.
De fem musiklärarna talar utifrån eget förhållningssätt till musikskapande samt arbetssätt med detta i undervisningen.
Fyra av dem arbetar konsekvent med att göra egna låtar i år 6-9 men det sker i olika omfång beroende på hur mycket tid
som finns till förfogande. En av dem tolkar musikskapande som ett musikaliskt uttryck av befintlig musik.
Resultatet visar på att det finns ett samband mellan egen relation till musikskapande och frekvensen av musikskapande i
undervisningen utifrån hur de fem musiklärarna talar om det. Vilka erfarenheter den enskilde musikläraren har av
musikskapande påverkar således i vilken utsträckning elever får möjlighet att uppleva detta moment i form av eget
låtskapande i grupp.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Fransson, Marie
Keywords
musik
musiklärare
rytmikpedagog
vanliga klasser
Language
sv